سخنگوی وزارت بهداشت مطرح كرد

ماجرای رشوه شركت های تجهیزات پزشكی به پزشكان، اخطار درباره مصرف ریتالین در فصل امتحانات

ماجرای رشوه شركت های تجهیزات پزشكی به پزشكان، اخطار درباره مصرف ریتالین در فصل امتحانات آقای هویج: سخنگوی وزارت بهداشت درباره ماجرای رشوه برخی شركت های تجهیزات پزشكی به بعضی از پزشكان توضیحاتی عرضه كرد و در عین حال نسبت به مصرف قرص ریتالین از جانب دانش آموزان و دانشجویان در روزهای امتحانات اخطار داد.



به گزارش آقای هویج به نقل از ایسنا دكتر ایرج حریرچی در نشست خبری وزارت بهداشت با اشاره به میزان مصرف سیگار و سایر دخانیات از جانب نوجوانان اظهار داشت: به صورت كلی در دنیا یك میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر سیگاری هستند و مصرف دخانیات شایع ترین عامل مرگ در جهان به حساب می آید همینطور سالانه ۱۰۰ میلیون نفر به علت مصرف دخانیات از بین می روند و ۹۰۰ هزار نفر هم به علت مواجهه دست دوم صدمه می بینند یعنی خودشان دخانیات را مصرف نمی كنند بلكه در معرض دود آن هستند.

وی اضافه كرد: حدودا نیمی از كودكان جهان در معرض مواجهه با دود دست دوم دخانیات قرار دارند.

حریرچی با اشاره به اینكه مطالعه ای در مورد مصرف سیگار و دخانیات در میان نوجوانان ۱۳ تا ۱۵ ساله كشورانجام شده است، اظهار داشت: طبق نتایج این مطالعه - كه تا حدودی تكان دهنده است - ۳.۴ نوجوانان ۱۳ تا ۱۵ ساله كشور مصرف كننده سیگار هستند كه از این میزان ۴.۸ درصد پسران و ۲.۱ درصد را دختران شامل می شوند همینطور ۸.۲ نوجوانان مصرف كننده سایر مواد دخانی و عموما قلیان هستند كه ۱۱.۱ درصد آن را پسران و ۶.۶ درصد را دختران شامل می شوند.

وی با اشاره به اینكه متاسفانه ۲۴.۲ درصد نوجوانان ۱۳ تا ۱۵ ساله ما در معرض مواجهه با دود دخانیات در منزل هستند اظهار داشت: همینطور ۳۸.۴ درصد ازنوجوانان ما در معرض مواجهه با دود دخانیات در اماكن مسقف هستند. جالب است كه بررسی ها نشان داده است كه ۷۶.۷ درصد نوجوانان ما بطور قطع می دانند كه مصرف دخانیات مضر است اما باز هم این مواد را مصرف می كنند.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به شش استراتژی این وزارتخانه در جهت مقابله با مصرف سیگار و مواد دخانی اظهار داشت: پایش وضع موجود، حفاظت از افرادی كه در مواجهه با دود محیطی مواد دخانی هستند، كمك به ترك سیگار و دخانیات، اخطار درباره خطرات مصرف دخانیات، اجرای ممنوعیت های تبلیغ و ترویج مصرف مواد دخانی و كاهش مصرف سیگار و مواد دخانی با استفاده از افزایش مالیات آن ها، شش استراتژی وزارت بهداشت برای كاهش مصرف سیگار و مواد دخانی هستند.

وی اضافه كرد: طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، ایران در پنج استراتژی اول جز موفق ترین كشورها بوده است اما در زمینه وضع مالیات بر مواد دخانی وضعیت نامناسبی داشته است. در خیلی از كشورها ۷۵ درصد قیمت خرده فروشی مواد دخانی بعنوان مالیات سفارش میشود در حالیكه در ایران در سال ۹۶ میزان مالیات بر خرده فروشی مواد دخانی و سیگار ۵ درصد بود و در سال ۹۷ به ۲۰ درصد رسید. باید توجه كرد كه هر ۱۰ درصد افزایش قیمت در خرده فروشی مواد دخانی ۵ درصد مصرف دخانیات را می كاهد.
افزایش ۵۰درصدی مصرف ریتالین در روزهای امتحانات
حریرچی در ادامه صحبت هایش با اشاره به مصرف ریتالین از جانب بعضی از دانش آموزان و دانشجویان در زمان امتحانات اظهار داشت: در روزهای امتحانات میزان مصرف قرص ریتالین ۵۰ درصد افزایش می یابد و طبق بررسی ها حدود ۵ درصد از دانشجویان و ۴.۵ درصد از دانش آموزان سال آخر دبیرستان ریتالین مصرف می كنند این در حالیست كه این دارو عوارض جدی دارد و منجربه استفراغ، اسهال و در بعضی موارد مرگ می گردد.
علت بیش از ۷۰ درصد مرگ ایرانی ها بیماری های غیر واگیر است
حریرچی در ادامه صحبت هایش با اشاره به اینكه در سال قبل نزدیك به ۲۸۷ هزار مورد مرگ و میر در كشور داشتیم، اظهار داشت: علت بیش از ۷۰ درصد از این مرگ ها بیماری های غیر واگیر بوده است كه ۸۲ درصد از مرگ های ناشی از بیماری های غیر واگیر ناشی از چهارگروه بیماری های قلبی- عروقی، دیابت و سرطان و بیماری های مزمن ریوی بوده است. هدف گیری ما این است تا سال ۱۴۰۴ ۲۵ درصد از موارد مرگ و میرهای زودرس ناشی از این بیماری ها را كاهش دهیم. اقدامات ما دراین حوزه سبب شده كه جمهوری اسلامی ایران رتبه اول منطقه و در كل دنیا رتبه دوم را به دست آورد و ایران یكی از پنج كشور منتخبی است كه در سازمان ملل متحد درزمان برگزاری اجلاس سران كشورها اقداماتش دراین حوزه توسط رییس جمهور گزارش داده خواهد شد.

وی ادامه داد: ایران در این حوزه ۱۳ هدف را دنبال می كند كه عبارتند از كاهش ۲۵ درصدی مرگ و میرهای زودرس ناشی از چهار بیماری غیرواگیر، كاهش ۱۰ درصدی مصرف الكل، كاهش ۲۰ درصدی فعالیت های بدنی ناكافی، كاهش ۳۰ درصدی مصرف نمك، كاهش ۳۰ درصدی مصرف دخانیات، كاهش ۲۵ درصدی مبتلا شدن به فشار خون، ثابت نگه داشتن میزان چاقی و اضافه وزن، افزایش ۷۰ درصدی شناسایی مبتلایان به فشار خون و دیابت، افزایش ۸۰ درصدی دسترسی مبتلایان به بیماری های غیر واگیر به دارو و خدمات، به صفر رساندن میزان اسید اشباع در روغن های خوراكی، كاهش ۲۰ درصدی مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیكی، كاهش ۱۰ درصدی مرگ و میر ناشی از مصرف مواد مخدر و افزایش ۲۰ درصدی دسترسی به درمان در بیماری های مبتلا به روان پریشی.

حریرچی در پاسخ به سوالی درباره نحوه عرضه مجوزهای آزمایشگاه ها در كشور اظهار داشت: مجوز آزمایشگاه ها طبق روال قانونی سال های قبل انجام می گردد و تغییر خاصی دراین زمینه رخ نداده است.
ماجرای رشوه شركت تجهیزات پزشكی به پزشكان
حریرچی در پاسخ به سوالی درباره ماجرای رشوه شركت های تجهیزات پزشكی به پزشكان اظهار داشت: رابطه مالی میان بعضی از عرضه كنندگان خدمات درمانی با شركت های فروشنده تجهیزات پزشكی و یا دارویی موضوعی ناراحت كننده و هشداردهنده است. در این زمینه چندین دوگانه وجود دارد. یكی از دوگانه ها این است كه جامعه پزشكی وهمه دست اندركاران این حوزه باید بدانند كه حفظ اعتماد مردم به جامعه پزشكی سرمایه اصلی حوزه درمان است و نباید اجازه دهیم كه این اعتماد خدشه دار شود. از طرفی پیشگیری از تخلف و برخورد با متخلفان باید به خوبی صورت گیرد. طبق قانون هر گونه رابطه مالی میان عرضه كنندگان خدمات درمانی و شركت های فروشنده تجهیزات پزشكی و دارو حتی با ارقام جزیی تخلف و رفتاری غیرحرفه ای و مستوجب مجازات است. از طرفی همانطور كه از اطلاعیه سازمان نظام پزشكی هم عنوان شده هر گونه رفتار سهم خواهانه از اعمال جراحی یا ارجاع خدمات درمانی طبق مواد ۶، ۷و ۲۰آیین نامه انتظامی رسیدگی به تخلفات اعضای نظام پزشكی ممنوع و مستحق مجازات است.

وی اضافه كرد: باید توجه كرد كه این تخلف مانند یك قیچی دو لبه است. از طرفی یك لبه این قیچی پرداخت كنندگان یعنی شركت های فروشنده تجهیزات پزشكی و دارویی قراردارند و لبه دیگر آن هم عرضه كنندگان خدمت هستند كه تسهیلات مالی و یا سفرهای خارجی دریافت می كنند. قربانی حركت این قیچی مردم، بیماران و تا حدودی بیمه ها هستند. عامل حركت این قیچی هم سودخواهی و قانع نبودن برخی افراد اعم از عرضه كنندگان خدمات و یا شركت های فروشنده است.

حریرچی با اشاره به اینكه روش مقابله با چنین تخلفاتی دو قسمت دارد، اظهار داشت: نخستین قسمت، پیشگیری از بروز چنین تخلفاتی است یعنی افرادی كه وارد این حرفه می شوند باید صلاحیت داشته باشند همینطور باید امكان بروز چنین تخلفاتی را از بین برد. بعنوان مثال پیش از اجرای طرح تحول سلامت هیچ یك از تجهیزات پزشكی قیمت نداشتند اما هم اكنون همه تجهیزات پزشكی را قیمت گذاری كرده ایم و خرید خارج از سامانه تجهیزات و ملزومات پزشكی برای بیمارستان های دولتی ممكن نیست و رابطه مالی در این حوزه به میزان قابل ملاحظه ای قطع شده است. در این زمینه احیانا طی هفته آینده بخشنامه ای خواهیم داشت تا در مورد بیمارستان های خصوصی هم چنین برنامه اجرا نماییم تا رابطه خصوصی بین عرضه كنندگان خدمات و فروشندگان تجهیزات قطع شود.

وی ادامه داد: مبحث مهم دیگر برخورد قاطع با چنین تخلفاتی است حتی در كشوری مانند آمریكا كه بازار آزاد دارد در صورت بروز چنین تخلفاتی برخوردهای جدی مانند لغو پروانه كار متخلف می گردد.

سخنگوی وزارت بهداشت درباره آمار این تخلفات در كشور اظهار داشت: مواردی كه دراین زمینه شكایت شده بود مورد رسیدگی قرار گرفته و منجر به صدور حكم شده است. درخواست جدی ما از جامعه عرضه كنندگان خدمات درمانی این است كه خودشان در حوزه پیشگیری از این تخلفات وارد شوند و برخوردهای لازم را با متخلفان انجام دهند. خوشبختانه قیمت گذاری در حوزه تجهیزات پزشكی دستاوردهای خوبی داشته است. اگر این كار را انجام نمی دادیم بیمار در شرایط استیصال باید برای تامین تجهیزات و ملزومات مورد نیازش رجوع می كرد و قیمت های مختلفی هم به او داده می شد. از طرفی هم قادر نبود میان جنس تقلبی و اصلی تفاوتی قائل شود. تاكید می كنم عمده فعالیت های وزارت بهداشت در زمینه حذف رابطه مالی، پیشگیری از تولید رابطه مالی در حوزه های تجهیزات پزشكی، دارو و... است. قاعدتا دستگاه های نظارتی هم در این زمینه و با این گزارش ها اقدامات نظارتی شان را تشدید می كنند.

حریرچی درباره قیمت گذاری تجهیزات پزشكی داخلی اظهار داشت: سرلوحه اصلی كار ما پشتیبانی از تولیدات داخلی است البته در زنجیره تامین منابع مشكلاتی داشتیم كه تلاش كردیم آن ها را حل نماییم. در حوزه تجهیزات پزشكی با برخی شركت های داخلی و وارداتی بر سر قیمت مشكلاتی داریم. به هر حال قیمت مناسب به گونه ای تعیین می گردد كه سود مناسبی داشته باشد و مورد استطاعت مردم هم باشد. در بعضی موارد شركت های وارداتی می خواهند با استفاده از اهرم كمبود، مشكلات قیمت و یا مجوزهایشان را حل كنند اما سازمان غذا و دارو، وزارت بهداشت و دولت در این زمینه از اهرم های لازم برای تنظیم بازار و خدمت رسانی به مردم استفاده می نمایند.
اغلب مردم نیازی به مكمل دارویی ندارند
حریرچی درادامه در پاسخ به سوالی در مورد عرضه مكمل های غذایی خارج از سیستم داروخانه ها اظهار داشت: باید توجه كرد كه اغلب مردم ما احتیاجی به مصرف مكمل ندارند. بعضی از گروه های خاص مانند نوزادان و مادران آبستن به مصرف برخی ویتامین ها نیاز دارند كه با استفاده از شبكه بهداشتی تامین می شوند. از طرفی مصرف ویتامین D هم برای گروه های سالمند سفارش می گردد.

وی اضافه كرد: تعداد قابل توجهی از مكمل های بازار با استفاده از قاچاق وارد و خارج از سیستم قانونی عرضه می شوند. هیچ دستگاهی هم نمی تواند به صورت دقیق روی عرضه چمدانی و فروش اینترنتی و یا فروش مكمل ها دراماكن ورزشی نظارتی كامل داشته باشد. نكته مهم این است كه مردم باید آگاه باشند و بدانند كه این مواد غیر لازم و حتی مضر هم هستند. وزارت بهداشت هم در جاهایی كه اختیار قانونی داشته باشد نظارت هایش را انجام می دهد. مردم هم در صورت مشاهده فروش مكمل ها در اماكن غیر مجاز می توانند مبحث را به سامانه ۱۹۰ وزارت بهداشت و یا به وزارت ورزش و جوانان اطلاع دهند.




1397/02/31
15:22:37
5.0 / 5
68
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۴
آقای هویج - رژیم غذایی لاغری

mrhavij.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آقای هویج محفوظ است

آقای هویج

رژیم غذایی لاغری