گزارش آقای هویج

مسیر بی انتها تبلیغات محصولات غذایی ممنوعه در رسانه ملی

مسیر بی انتها تبلیغات محصولات غذایی ممنوعه در رسانه ملی به گزارش آقای هویج با وجود اینكه نوشیدنی های گازدار در شمار مواد صدمه رسان به سلامت محسوب می شوند اما تبلیغات غیرقانونی آنها همچنان در رسانه ملی نمایش داده می شود.


خبرگزاری مهر؛ گروه سلامت_ ساناز باقری راد: این روزها شاید برخی محتواهای رسانه ملی جریان اصلی خویش را گم كرده و دیگر نتوان عنوان حمایت و حفاظت از منافع مردم را به آنها نسبت داد. جریانی كه بر مبنای عرف و قانون باید از آسیب به شهروندان جلوگیری كند اما خود تیری مستقیم به بدنه سلامت شهروندان است. منظورمان از این محتواها، تبلیغات های تجاری مواد خوراكی در رسانه ملی است. همان تبلیغات هایی كه این روزها احیانا نمایش آنها به حدی زیاد شده كه حوصله خیلی از مخاطبان را سر برده و شاید مردم با نمایش این مطالب تكراری شبكه را هم تغییر دهند.نوشیدنی های گازدار مصداق محصولات صدمه رسان غذاییتبلیغات نوشیدنی های شركت «ع.» هم یكی از همان مواردی است كه اتفاقا به علت موزون بودن موسیقی آن، علاوه بر تلویزیون، موسیقی آن از زبان خیلی از مردم كوچه و خیابان هم به گوشمان می رسد. این تبلیغات این روزها با تبلیغ آب میوه ها و انواع نوشیدنی های گازدار جای خویش را در بین برنامه های رسانه ملی و شب و روزهای خانواده های ایرانی باز كرده و بدون توجه به چارچوب قانونی در حال نمایش است. نمایش تجاری این محصولات در حالی انجام می شود كه بر مبنای لیستی كه اواخر مرداد ماه سال جاری از جانب وزیر بهداشت انتشار یافت، «نوشیدنی میوه ای گازدار یا بدون گاز با محتوای آب میوه كمتر از ۲۵ درصد» در لیست كالاهای صدمه رسان سلامت قرار دارند. در واقع محصولات خوراكی شركت مذكور دقیقا همان مواردی است كه در این لیست از آن با عنوان «كالاهای صدمه رسان سلامت» یاد شده است.قانونی كه اجرا نمی شودبه علاوه این لیست در جهت اجرای ماده ۴۸ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (بند ۱۰) سیاست های كلی سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری و با هدف كاهش بار بیماری های غیرواگیر از جانب وزارت بهداشت انتشار یافته است. اما تبلیغ محصولات غذایی صدمه رسان در رسانه ملی و فضای مجازی در حالی انجام می شود كه طبق قانون مصوب مجلس، هرگونه تبلیغ خدمات و كالاهای صدمه رسان به سلامت مبحث ماده ۴۸ قانون الحاق از رسانه ملی ممنوع می باشد. به صورتی كه سال ۹۵ با شورای اسلامی بند الحاقی ۴ ماده ۸ لایحه احكام دایمی برنامه های توسعه كشور به تصویب نمایندگان مجلس رسید. بر طبق این قانون؛ «هرگونه تبلیغ خدمات و كالاهای صدمه رسان به سلامت مبحث ماده ۴۸ قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) بر مبنای تشخیص و اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و سازمان ملی استاندارد ایران از جانب همه رسانه ها ممنوع می باشد.»با وجود مصوب بودن قانون منع تبلیغات كالاهای صدمه رسان در رسانه ملی اما همچنان خبری از اجرای جدی این قانون در كشور نیست و همواره شاهد تبلیغات محصولات مختلف صدمه رسان هستیم. پیشتر هم افشین استوار مدیركل دفتر مدیریت بیماری های غیر واگیر وزارت بهداشت، در مورد تخلف از اجرای این قانون اظهار داشته بود: نظارت در این زمینه برعهده وزارت بهداشت است و اگر كسی این قانون را اجرا نكند، وزارت بهداشت او را بعنوان متخلف به دستگاه قضایی معرفی می كند.سرپرست اطلاع رسانی وزارت بهداشت: به صدا و سیما برای برخورد با تبلیغات های ممنوعه تذكر داده ایمدر همین خصوص، كیانوش جهانپور سرپرست مركز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره تبلیغات كالاهای ممنوعه در رسانه ملی اظهار داشت: هر ساله از میان ۳۶ گروه كالایی، اقلام صدمه رسان و غیر مجاز اعلام می شوند كه امسال هم این لیست از جانب وزارت بهداشت منتشر گردید. از جانب دیگر مصوبات رسمی قانونی كشور مقرر می دارد كه باید با تبلیغات كالاهای ممنوعه برخورد قانونی شود. جهانپور با اشاره به اینكه آبمیوه ها و نوشیدنی های تبلیغاتی شركت مذكور هم شامل محصولات ممنوعه است، تصریح كرد: این محصولات در فهرست اقلام صدمه رسان هستند و تبلیغات آنها ممنوع و غیر قانونی می باشد. بنابراین تبلیغ محصولات این شركت از راه رسانه ملی یا هر رسانه دیگر، تخلف محسوب شده و باید با آن برخورد شود. وی با اشاره به اینكه وزارت بهداشت هم نسبت به انجام این تخلف به صدا و سیما تذكر داده است، تصریح كرد: هم اكنون به منظور برخورد با این تخلفات با شورای سیاست گذاری سلامت صدا و سیما نامه نگاری های لازم را انجام داده و نسبت به بروز این تخلف تذكر داده ایم اما هنوز از صدا و سیما پاسخی دریافت نكرده ایم. سرپرست مركز روابط عمومی وزارت بهداشت خاطرنشان كرد: تمام تلاش ما این است كه این مورد را در كمال صلح با صدا و سیما حل نماییم تا مواجهه نا مطلوبی با رسانه ملی ایجاد نشود اما در صورت عدم حصول نتیجه از جانب وزارت بهداشت، لازم است تا با عنایت به مرتبط بودن این تخلف با سلامت شهروندان، دستگاه قضایی هم بعنوان مدعی العموم به مبحث تبلیغات محصولات ممنوعه ورود كند. جهانپور با اشاره بر مجازات عدم رعایت قانون مربوط به این موضوع، تصریح كرد: مجازات تخلف از رعایت این قانون و تبلیغ محصولات صدمه رسان به سلامت، جزای نقدی است كه دستگاه قضایی باید در شرایط لازم به این مورد ورود كنند. بعلاوه با حكم مراجع ذی صلاح هم در صورت تكرار این تبلیغات ها، ۲۰ درصد به میزان این جزای نقدی افزوده می شود. با وجود مشخص بودن ممنوعیت تبلیغات محصولات این چنینی و حتی وجود قانون صریح در این باره؛ همچنان شاهد نمایش تبلیغات آزادانه محصولاتی همچون نوشیدنی های صدمه رسان شركت «ع.» هستیم. موضوعی كه تمامی مدیران صدا و سیما و وزارت بهداشت از آن آگاه هستند اما به علل مختلفی همچون منفعت مالی، حاضر به نمایش این تبلیغات ها می شوند. امید است مسئولین مربوطه در وزارت بهداشت به صورت جدی برای مقابله با این مورد حتی طریق شكایت قضایی به ماجرای مذكور ورود كنند. از جانب دیگر مدیران صدا و سیما هم سلامتی و جان شهروندان را قربانی كسب منفعت مالی نكنند و نسبت به اجرای قانون اهتمام ورزند.

1398/06/15
23:05:25
5.0 / 5
2913
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
آقای هویج - رژیم غذایی لاغری

mrhavij.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آقای هویج محفوظ است

آقای هویج

رژیم غذایی لاغری