همزمان با هفته سالمندان تشریح شد

چند نكته مهم در تغذیه سالمندان

چند نكته مهم در تغذیه سالمندان به گزارش آقای هویج رئیس انجمن تغذیه ایران با اشاره به بعضی از مهم ترین مسائل تغذیه­ ای كه سالمندان و اطرافیان آنها باید در برنامه غذایی به آنها توجه نمایند، اظهار نمود: توجه به تغذیه و پیشگیری از سوءتغذیه سالمندان، هم در افزایش كیفیت زندگی این گروه سنی موثر است و هم با كاهش بروز بیماری­ های مختلف، هزینه­ های اقتصادی و اجتماعی ناشی از بیماری ها را می كاهد.


دكتر جلال الدین میرزای رزاز همزمان با هفته ملی سالمندان در گفت و گو با ایسنا، اظهار كرد: امروزه بهبود شرایط اقتصادی و اجتماعی، ارتقاء مراقبت های بهداشتی و پزشكی و بالاخره ظهور فن­اوری­ های جدید در پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری­ ها، باعث افزایش جمعیت افراد ۶۰ سال به بالا شده است. از سوی دیگر روند سریع افزایش جمعیت سالمندان، پدیده­ ای است كه كشورهای توسعه یافته و در حال توسعه هر دو با آن مواجه­ند؛ بگونه ای كه طبق آمارهای رسمی، حالا جمعیت سالمند بالای ۶۰ سال در ایران به حدود ۱۰ درصد كل جمعیت یعنی بیشتر از ۸ میلیون نفر رسیده كه با پیش­ بینی­ های انجام شده تا ۳۰ سال آینده نزدیك به ۲۵ درصد یعنی یك چهارم جمعیت ایران سالمند خواهد بود.
وی با اشاره به اینكه تغذیه سالمندان یكی از ابعادی است كه به علت تغییر نیازها در این دوران باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد، اظهار نمود: در تغذیه سالمندان بسیار مهم می باشد كه مصرف غذاهای حجیم و حاوی چربی، نمك و قند و شكر محدود شود و سفارش شده كه مصرف میوه و سبزیجات به علت محتوای فیبر آنها و جلوگیری از مشكل یبوست كه در این گروه سنی بسیار شایع است، افزایش یابد. همینطور مصرف آب و مایعات كافی هم می­ تواند به حل این مشكل كمك نماید.
رزاز با اشاره به اینكه با افزایش سن به علت فعالیت بدنی كمتر در افراد مسن، احتیاج به انرژی كاهش می ­یابد، اظهار نمود: در نتیجه مصرف انرژی آنها تقلیل پیدا می كند. ازاین رو مصرف منابع پروتئینی با كیفیت بالا مانند لبنیات كم­ چرب، مرغ، ماهی، گوشت بدون چربی، سفیده تخم ­مرغ و حبوبات از مواردی هستند كه لازم است در رژیم غذایی سالمندان گنجانده شود.
وی با اشاره به اینكه جذب املاح و ویتامین ­ها در سالمندان كاهش یافته و ازاین رو تامین احتیاج به این دسته از مواد مغذی با مشكل مواجه می ­شود، خاطرنشان كرد: كلسیم و ویتامین D همچون همین مواد مغذی هستند كه مصرف بیشتر لبنیات كم ­چرب و در صورت عدم مصرف كافی، مصرف مكمل كلسیم و ویتامین D و همینطور استفاده از نور آفتاب و تابش آن به سطح پوست بدن سالمندان، سبب ساخت ویتامین D در بدن شده كه می­ تواند كمبودها را جبران كند.
سرپرست انستیتو تحقیقات تغذیه با تاكید بر اینكه با بالا رفتن سن، توانایی جذب ویتامین های گروه B مانند B۱۲ و B۶ كاسته می شود، سفارش كرد: روزانه منابع غنی این ویتامین همچون انواع گوشت، جگر، شیر، تخم مرغ، حبوبات و غلات كامل در برنامه غذایی استفاده گردد. همینطور در بعضی از سالمندان به علت عدم تغذیه صحیح شیوع كم ­خونی بالا بوده كه لازم است مصرف مواد غذایی مانند زرده تخم مرغ، گوشت، ماهی، جگر، حبوبات و سبزی­ های برگ سبز تیره مانند جعفری، برگ چغندر، گشنیز در برنامه غذایی افراد سالمند بیشتر شود.
وی با اشاره به روی و منیزیم بعنوان دو ماده مغذی كه سالمندان با كمبود آن مواجه می­ شوند، افزود: كمبود روی عاملی برای كاهش اشتها و بروز سوءتغذیه و همینطور تضعیف سیستم ایمنی در این گروه است كه از راه منابع غذایی آن مانند جگر، گوشت، شیر، آجیل، حبوبات و گندم تامین می شود. منیزیم هم یكی از املاح موثر در استقامت و مقدار توده عضلانی بدن است كه كمبود این عنصر هم یكی از اشكالات تغذیه­ ای در سنین سالمندی است و در سالمندان مبتلا به سوء تغذیه و سندرم های سوءجذب هم بیشتر مشاهده می شود. منابع غذایی غنی از منیزیم عبارتند از آجیل، لوبیای سویا، دانه كامل ذرت، ملاس، ادویه ها، اسفناج، نخود سبز، جگر و گوشت گاو.
رزاز در خاتمه با اشاره به اینكه اهمیت دوره سالمندی در حدی است كه اول اكتبر مصادف با ۹ مهر ماه بعنوان روز جهانی سالمندان نامگذاری شده است، اظهار داشت: البته باید بخاطر داشته باشیم كه پرداختن به مسئله سالمندی و مشكلات و نیازهای آنان نباید مختص همین روز باشد، ازاین رو آنچه باید مورد توجه قرار گیرد این است كه مسئله سالمندی و مشكلات آن سخن روز گذشته و امروز نیست، بلكه امری با اهمیت در سال های آینده در سراسر جهان خواهد بود كه ضرورت برنامه­ ریزی صحیح را می­ طلبد.



1398/07/03
15:03:46
5.0 / 5
2915
تگهای خبر: آجیل , ایمنی , بهداشت , بیمار
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۳
آقای هویج - رژیم غذایی لاغری

mrhavij.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آقای هویج محفوظ است

آقای هویج

رژیم غذایی لاغری