كشف راهی نوین برای مبارزه با بیماری سل

كشف راهی نوین برای مبارزه با بیماری سل آقای هویج: پژوهشگران هندی در مطالعه اخیرشان اظهار كرده اند موفق به كشف راهی برای مقابله با بیماری سل شده اند.

به گزارش آقای هویج به نقل از ایسنا و به نقل از تك اكسپلوریست، سل بیماری عفونی شایع خطرناكی است كه در خیلی از موارد موجب مرگ افراد می شود. این بیماری توسط گونه های مختلف مایكوباكتریا، بطور معمول مایكوباكتریوم توبركلوزیس ایجاد می شود. سل بطور معمول به شش ها حمله می كند اما بر قسمت های دیگر بدن نیز می تواند تأثیرگذار باشد. وقتی افرادی كه عفونت سلی فعال دارند سرفه، عطسه، یا بزاق خودرا بوسیله هوا منتقل می كنند سل بوسیله هوا پخش می شود. در میان كشورهایی كه افراد آنها به بیماری سل مبتلا می شوند، كشور هند بیشترین آمار افراد مبتلا به این بیماری و تلفات ناشی از این بیماری را دارد.
در جستجوی داروهای ضد سل این استراتژی شناسایی اهداف مولكولی است كه نقش مهمی در تنظیم متابولیسم "مایكوباكتریوم توبركلوزیس"(پاتوژن ایجاد كننده سل) دارد. "سنتاز مالات"(Malate synthase) آنزیمی در پاتوژن مایكوباكتریوم توبركلوزیس است كه رشد در داخل بدن میزبان كه به آن "پایداری مایكوباكتریایی" می گویند، از اهمیت بسیاری برخوردارست.
آنزیم مذكور یكی از دو آنزیم مسیری به نام "مسیر گلیوكسیلات"(glyoxylate pathway) است كه برای زنده ماندن باكتری ها و تداوم آن در داخل بدن میزبان مورد نیاز است. از آنجائیكه در پستانداران وجود ندارد، این یك هدف جذاب برای داروهای ضد سل است، بدین سبب هر دارویی كه این آنزیم را مورد هدف قرار دهد بسیار خاص خواهد بود. آنزیم مذكور همین طور در دیواره سلولی پاتوژن موجود است بدین سبب آنرا در دسته "متصل ها"(adhesins) قرار می دهند.
در مطالعه اخیر، پژوهشگران "موسسه فناوری و علوم سلامت انتقالی"(Translational Health Science and Technology Institute) فریدآباد هند با همكاری تمام موسسات علوم پزشكی هندوستان، دهلی نو و "موسسه فناوری ایندور هند"(Indian Institute of Technology، Indore ) موفق به شناسایی پنلی از آپتامرهای ادی. ان. ای تك رشته ای كه مختص مورد هدف قرار دادن مایكوباكتریوم توبركلوزیس سنتاز مالات هستند، شدند.
آپتامر به نوكلئیك اسیدهای تك رشته(DNA تك رشته یا RNA) یا الیگوپپتیدهایی كه قادر به اتصال به یك هدف بطور اختصاصی با تمایل بالا هستند، اطلاق می شود. اهداف آپتامرها بسیار وسیع است و از مولكول های كوچك تا ماكرومولكول ها و حتی سلول ها(سلول های پروكاریوت و یوكاریوت) را شامل می شوند. در این مطالعه هدف آپتامرها، آنزیم سنتاز مالات بود.
شناسایی آپتامرها توسط فرآیندی به نام "سلكس"(SELEX) كه موجب افزایش نسبت آپتامرهایی كه بطور خاص به هدف متصل می شوند، انجام میشود.
آپتامرهای مشخص شده توسط این تیم نه تنها فعالیت آنزیمی سنتاز مالات را مهار می كنند، بلكه ورود مایكوباكتریوم ها به سلول های بدن میزبان را نیز مسدود می كنند. پژوهشگران همین طور توانستند اثبات كنند كه می توان توسط این راه برای شناسایی "مننژیت سل"(tuberculous meningitis) در افراد نیز استفاده نمود. مننژیت سل كشنده ترین نوع سل است كه سیستم عصبی مركزی افراد را مورد هدف قرار می دهد.
مننژیت التهاب پرده های محافظی می باشد كه مغز و نخاع را پوشانده اند و بطور مشترك مننژ یا شامه گان نامیده می شوند. این التهاب ممكنست عامل ویروسی، باكتریایی، یا سایر ریزاندامگان داشته باشد. مننژیت می تواند به سبب نزدیكی التهاب به مغز و نخاع، زندگی بیمار را به خطر اندازد بدین سبب این شرایط را تحت عنوان فوریت پزشكی دسته بندی می كنند.
این مطالعه با همكاری پروفسور "نرا شارما"(Neera Sharma) از "بیمارستان دكتر رام منوهر لال در دهلی"(Dr. Ram Manohar Lal Hospital، Delhi) انجام شد. دكتر كومار شارما نویسنده ارشد این مطالعه از موسسه فناوری و علوم سلامت انتقالی اظهار داشت: یافته های این مطالعه بسیار دلگرم كننده است برای اینكه مولكول آپتامر(MS-۱۰Trunc از پنل آپتامرهای مشخص شده) می تواند هم بعنوان یك معرف درمانی و هم بعنوان یك ابزار تشخیصی عمل كند. برای نشان دادن پتانسیل درمانی این كشف، ما در نظر داریم این آپتامرها را در موش ها آزمایش نماییم تا ببینیم آیا می توانیم از مبتلاشدن به سل در موش ها جلوگیری نماییم یا خیر.
یافته های این مطالعه در مجله" Molecular Therapy – Nucleic Acids "منتشر شد.

منبع:

1398/11/10