در گفتگوی مشروح با مهر مطرح شد؛

طب ایرانی چگونه به كنترل كرونا كمك می كند؟

طب ایرانی چگونه به كنترل كرونا كمك می كند؟ استفاده از طب ایرانی برای روزهای كرونایی، می تواند ما را تا حدودی از دغدغه ها و استرسهای این بیماری دور كند.


علیرضا یارقلی پژوهشگر و متخصص طب ایرانی در گفتگوی زنده اینستاگرامی با خبرنگار مهر، گفت: اصولاً طب ایرانی هیچ ادعایی نکرده که بتواند معجزه کند و یا اینکه مقرر است کار عجیب و غریبی انجام دهد، اظهار داشت: طب ایرانی طب کلی نگر است که تمامی ابعاد سلامتی را مد نظر قرار می دهد و ما هیچ ادعایی در این خصوص نداریم و مقرر است در کنار طب رایج بتوانیم به سلامتی افراد کمک نماییم. وی در پاسخ به این پرسش که طب ایرانی چه کمکی می تواند در پایین آوردن بیماری های زمینه ای انجام دهد، اضافه کرد: طب ایرانی اعتقادی دارد و آن این است که اگر در یک ظرف سمی بهترین شیر عالم را بریزیم آن شیر نیز سمی می شود و بنا بر این نگاهی داریم به پاکسازی ظرف بدنی، ما در ۹۰ درصد موارد شروع درمان پاکسازی را مدنظر قرار می دهیم یعنی اعتقاد داریم اگر کسی گرفتار بیماری بد انباشت شده و فشار خون و یا دیابت دارد بنا بر این حتما باید بدن را تمیز و پاکیزه نماییم و با انواع پاکسازی ها این کار را انجام دهیم. این پژوهشگر طب ایرانی افزود: انواع رژیم ها مانند رژیم آش ترش، رژیم گیاه خواری که در آنها غذاهای سبک به افراد می دهیم و مد نظر ما این است که مواد مورد نیاز به افراد برسد و در عین حال غذای لطیف و سبک نیز خورده شود. طب ایرانی اینجاست که خیلی به ما کمک می نماید. تدابیر شش گانه سلامت و کرونا وی با اشاره به اینکه در طب ایرانی شش اصل ضروری سلامتی داریم اشاره کرد: مهمترین آن ورزش است. متأسفانه در روزهای قرنطینه میزان ورزش پایین آمده که این خود موجب بروز بیماری های جدید شده است و دومین مورد خوراک ها و نوشاک ها است که باید مد نظر قرار گیرند.
اضطراب می تواند بزرگترین دشمن ما باشد بطوریکه در این ایام بی خیالی و پرخیالی و وسواس مواردی است که افراد گرفتار آن هستند و اینکه همیشه اضطراب و دلهره داشته باشند ضعف سیستم ایمنی بدن را به دنبال دارد همین طور خواب و بیداری که بسیار مهمست و در این ایام که درگیر کرونا هستیم یکی از مواردی که ضعف سیستم ایمنی را به همراه دارد بدخوابی و بی خوابی است و تغییر مدل خواب بطوریکه شب ها بیدار هستیم و روزها استراحت می نماییم. سفارش ما این است که در فصل تابستان افراد ساعت ۱۱ تا ۱۲ شب بخوابند و ۴ و ۵ بامداد نیز بیدار شوند و اگر در طول روز نیز نیاز به خواب داشتند پس از طلوع آفتاب و پیش از اذان ظهر بخواند و پیش از غروب آفتاب و مغرب به هیچ وجه نخوابند. اضطراب بزرگترین دشمن سلامت یارقلی اظهار داشت: اضطراب می تواند بزرگترین دشمن ما باشد بطوریکه در این ایام بی خیالی و پرخیالی و وسواس مواردی است که افراد گرفتار آن هستند و اینکه همیشه اضطراب و دلهره داشته باشند ضعف سیستم ایمنی بدن را بدنبال دارد و مورد آخر احتباس و استفراغ است بطوریکه یک سری از مواد باید از بدن ما بیرون رود تا بدن ما سالم باشد و یک سری از مواد را نیز باید نگه داریم تا بدن سالم بماند و آخرین مورد نیز آب و هواست که این مورد خیلی دست ما نیست. این پژوهشگر طب ایرانی با تاکید بر اینکه در طب ایرانی می خواهیم سبک زندگی افراد را اصلاح نماییم اضافه کرد: طب ایرانی همه جا مظلوم واقع شده است بسیاری از مواقع با ورزش ساده بسیاری از مشکلاتمان حل می شود و توقع داریم با دمنوش و برخی غذاها حالمان خوب شود که این درست نیست. تقویت سیستم ایمنی بدن با ساده ترین خوراکی ها وی در پاسخ به اینکه چه خوراکی هایی ایمنی بدن را در مقابله با کرونا بالا می برد اظهار داشت: در ابتدای شیوع ویروس کرونا تغذیه هایی عنوان شد که موجب سواستفاده هایی شد. در آغاز فصل شیوع ویروس کرونا مرکبات زیاد بود و ما سفارش می کردیم که مردم استفاده کنند. بعنوان مثال از پوست پرتقال بعنوان بخور در فضا و یا دمنوش استفاده کنند و یا اینکه ما مواردی داریم که در تقویت سیستم ایمنی بدن مؤثر باشد مانند شیرین بیان، گزنه و یا حتی سیر که می تواند کمک نماید. معمولاً سفارش مان این است که سیب پخته استفاده کنند و یا اینکه رب شیرین بیان استفاده نمائیم. البته مردم باید حواسشان باشد که شیرین بیان می تواند موجب افزایش فشار خون شود. یارقلی اظهار داشت: همین طور عناب نیز می توانند کمک کننده و مؤثر باشد. ما اعتقادمان این است که آرامش، عدم اضطراب، خواب کافی و خوب موجب تقویت سیستم ایمنی می شود که مغفول مانده و هزینه ای نیز ندارد. در ایام اول شیوع ویروس کرونا که قیمت زنجبیل بالا رفته بود عنوان کردیم که بجای اینکه دنبال زنجبیل بگردیم آرامش خودرا حفظ نموده و گرفتار اضطراب و استرش نشویم و سر شب بخوابیم. اینها مواد ارزانی هستند که کسی هم نمی تواند آنرا احتکار کند. اما متأسفانه اینجا اشتباه ما است که اصل را فراموش کرده و به دنبال فرعیات هستیم و این نکته را باید به یاد داشته باشیم که اگر اضطراب داشته باشیم و شیرین بیان بخوریم در افزایش سیستم ایمنی ما خیلی تأثیر نخواهد گذاشت. ورزش و خواب صحیح مؤثر در پیش گیری از کرونا وی افزود: مهمترین مواردی که پس از تجربه چند ماهه کرونا برای تقویت سیستم ایمنی بدن و قوی شدن افراد می توانم سفارش کنم این است که روزانه ۱۵ نوبت ۱ دقیقه ای ورزش کنند و در هر شغلی می توانیم این کار را انجام دهیم و همین طور خواب کافی نیز داشته باشیم که این موارد حتی برای کارمندان نیز قابل اجرا می باشد. این متخصص طب سنتی گفت: ما می توانیم ورزش های هر ساعت یک دقیقه ای را در محیط های کار تبدیل به یک فرهنگ نماییم و این مساله دیگر کار خنده داری نخواهد بود. مشکل خیلی از افراد این است که تازه ساعت ۱۰ شب فکر می کنند که باید به کارهای جانبی مانند چک کردن فضاهای مجازی بپردازند و یک دفعه چند ساعت مشغول این کار هستند و دیگر در ساعت ۲ شب بخش اصلی خواب را از دست داده اند.
در هر شرایطی بهترین ساعت خواب بین ساعت ۱۱ تا ۱۲ شب تا ۴-۵ بامداد است که طی این زمان افزایش سیستم ایمنی و قوای بدن را به دنبال دارد ما برمبنای سیستم بیولوژیک و سیستمی که با خورشید و ماه و روشنایی ارتباط دارد سیستم های رشد و هارمونی مان تنظیم می شود بنا بر این در هر شرایطی بهترین ساعت خواب بین ساعت ۱۱ تا ۱۲ شب تا ۴-۵ بامداد است که طی این زمان افزایش سیستم ایمنی و قوای بدن را به دنبال دارد. و این موارد ساده ای است که می توان به آسانی رعایت کرد و موجب افزایش سیستم ایمنی بدن شد. بگفته وی، در مجموع استراحت، اضطراب نداشتن و واقع بین بودن مواردی است که کمتر تابحال اشاره شده که خیلی هم مهم هستند. نباید خیلی بترسیم و نه خیلی بی خیال باشیم. وی با اشاره به اینکه متأسفانه شیوع جدید کرونا از بی خیالی ما است اظهار داشت: من نمی گویم که همه بی خیال بوده ایم. خیلی ها در واقع اضطرار دارند و شرایط اقتصاد شأن خوب نیست و بعضی از افراد اگر در محل کارشان حاضر نشوند شغل خودرا از دست می دهند و شرایط واقعاً دشوار است اما همه این افراد نیز می توانند با ماسک کار خودرا انجام دهند. بخورها کمک کار تدابیر کرونایی یارقلی درباب بخورها اضافه کرد: بهترین بخور در طب ایرانی دود کردن ها است البته زیاده روی نیز در این خصوص مدلول ندارد. هر دارویی در طب ایرانی اگر زیاده روی شود ضرر می رساند. یعنی اگر در بخورهایی که برای تمیز شدن فضا استفاده می نماییم زیاده روی شود موجب سرفه و تحریک سیستم تنفسی می شود و نباید در مجموع در آن زیاده روی شود. این پژوهشگر طب ایرانی سفارش کرد: یکسری بخور نیز وجود دارد مانند بخور جوش شیرین. در بسیاری از موارد تأثیرات خوبی از آن دیده شده و در بعضی موارد نیز تأثیر دیده نشده است و اینها همان مواردی است که باید پژوهش بر رویشان صورت گیرد. برخی موارد نیز وجود دارد که دنیا در آن مانده و طب رایج نیز پاسخی برای آن ندارد مانند استفاده از داروها که یک روز تأثیر آنرا می گویند و یک روز دیگر عنوان می شود که تأثیری ندارد. وی درباب بیماری کرونا اظهار داشت: این بیماری، بیماری ویروسی است و هر روز تغییر می کند. مدلهای مختلفی از آن مشاهده می شود. بنا بر این ممکنست دارویی که امروز می گویند بر روی آن تأثیر دارد در آینده بی تأثیر باشد. در طب ایرانی نیز همین گونه است. وقتی طب رایج در یک بیماری می ماند کسی اعتراض نمی کند اما وقتی در طب ایرانی به چند جواب مختلف می رسیم همه طب ایرانی را محکوم می کنند. یارقلی اضافه کرد: بدین سبب من فکر می کنم بخورها خیلی مؤثر هستند اما در دوز کم که مهمترین آن دود کردن اسپند است که نباید در آن زیاده روی کرد چونکه موجب خشکی مخاط می شود ودر این صورت می تواند درگیری های جدیدی ایجاد کند. بدن را درگیر هضم غذا نکنیم این متخصص طب سنتی همین طور درباب پرهیزهای غذایی نیز اظهار داشت: نخستین پرهیز این است که در مواجهه هر بیماری که می تواند حاد باشد تا جایی که به قوای بدن ما لطمه نخورد غذای سبک و لطیف میل شود. نخستین اقدام ما این است که بدن را درگیر هضم غذا نکنیم بنا بر این باید غذای سبک میل نماییم و این تا جایی است که بدنمان ضعیف نشود و قوای کلی مان از بین نرود و از خوردن غذاهای غلیط، بودار و تحریک کننده پرهیز نماییم. غذاهایی که هضم سختی دارند و یا سرخ کردنی را نیز سفارش نمی نماییم.
اولین اقدام ما این است که بدن را درگیر هضم غذا نکنیم بنا بر این باید غذای سبک میل نماییم و این تا جایی است که بدنمان ضعیف نشود و قوای کلی مان از بین نرود و از خوردن غذاهای غلیط، بودار و تحریک کننده پرهیز نماییم حلیم، کشک بادمجان، کله پاچه غذاهای سنگین هستند که باید از آنها پرهیز شود و در فصل تابستان غذاهای خیلی گوشتی و گرم نخوردیم و بهتر است غذای سبک و خنک استفاده نمائیم. همین طور در فصل تابستان که گرم است نباید غذایی بخوریم که موجب گرمای بیشتر بدنمان شود. بنا بر این بهترین سفارش ما ورزش های سبک است که باید صورت گیرد و در این فصل ورزش های سنگین نیز ممنوع می باشد، خواب زیاد ممنوعست و همین طور خواب کم، استرس زیاد و در مجموع از هر چیزی که اغراق شده است باید پرهیز نماییم. دلشوره زیاد، نپرداختن به ورزش و یا زیاده روی در ورزش نیز سفارش نمی گردد. بدن را نباید خسته نماییم و حرارت زیاد نیز ایجاد نشود. بوییدنی هایی برای آرامش بخشی بگفته وی، در این فصل یکی از بهترین کارهایی که می تواند ایمنی سیستم بدن را تقویت و حالمان را خوب کند اسپری گلاب است که سفارش می کنم از آن استفاده گردد و همین طور بابونه نیز سفارش می شود که بابونه را می توان به صورت دمنوش استفاده نمود. بابونه را دم کرده و به آن گلاب اضافه کنند و آنرا صاف و یا کمی آبلیموی ترش را نیز به آن اضافه و آنرا در فضا اسپری کنند چون هم خنک می شوند و هم حال خوبی به افراد دست می دهد و از لحاظ روحی و جسمی نیز خوب است که از اسپری نیز می توان در ماشین استفاده نمود. همین طور بوی خیار نیز مفیدست که استرس را کم می کند و حال خوبی به آدم دست می دهد. یکی از مواردی که امروز شاهد آن هستیم این است که همه ما عصبی هستیم و مشکل اقتصادی، تعطیلی بعضی از مشاغل، قرنطینه شدن و آمار فوتی ها سبب شده عصبی باشیم. بنا بر این دمنوش بادرنج بویه، بابونه، به لیمو و برخی بوها کمک کنند. بو کردن سیب، گلاب و خیار نیز مفید می باشد.

1399/05/15
22:16:40
5.0 / 5
441
تگهای خبر: آرامش , ایمنی , بیمار , بیماری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۲
آقای هویج - رژیم غذایی لاغری

mrhavij.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آقای هویج محفوظ است

آقای هویج

رژیم غذایی لاغری