سرپرست انستیتو تحقیقات تغذیه عنوان كرد؛

خصوصیت های تغذیه مادران آبستن

خصوصیت های تغذیه مادران آبستن به گزارش آقای هویج سرپرست انستیتو تحقیقات تغذیه، اظهار داشت:  تغذیه مناسب در دوران حاملگی باید بر سه اصل كفایت، تعادل و تنوع باشد.


به گزارش آقای هویج به نقل از مهر، جلال الدین میرزای رزاز، به سفارش های کلی برای دوران حاملگی اشاره نمود و اضافه کرد: در دوران حاملگی باید یک رژیم غذایی متعادل و متنوع وجود داشته باشد که از همه گروه های غذایی به اندازه و به مقدار کافی استفاده گردد. چون که کنترل افزایش وزن در این دوران مهم می باشد. وی افزود: همراه وعده های غذایی در دوران حاملگی حتما از گروه لبنیات شامل شیر کم چرب، ماست کم چرب، پنیر، دوغ کم نمک، و همینطور در رژیم غذایی به میزان کافی از گروه گوشت ها شامل گوشت، مرغ و ماهی استفاده گردد. سرپرست انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور با اشاره به اینکه در دوران حاملگی مواد غذایی مانند گوشت ها کاملا پخته شود، بیان داشت: زنان آبستن در دوران حاملگی خود، روغن مصرفی خویش را از نوع کلزا یا کانولا انتخاب کنند و البته روغن زیتون همراه با سالاد ها هم برای پیشگیری و کنترل یبوست سفارش می شود. رزاز در ادامه اضافه کرد: در دوران حاملگی مکمل ها برپایه دستور متخصص مصرف و از مصرف زیاد قهوه و مواد غذایی حاوی کافئین شامل نوشابه های سیاه و چای پررنگ پرهیز شود. وی بر عدم مصرف دخانیات در دوران حاملگی تصریح کرد و اظهار داشت: مصرف سیگار، مواد مخدر و الکل در دوران حاملگی جدا پرهیز شود. چون که مصرف این مواد اثرات سویی بر روی جنین می تواند داشته باشد. سرپرست انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور، تصریح کرد: زنان آبستن خویش را از استرس و اضطراب تا حد امکان در این دوران دور کنند و فعالیت بدنی سبک همانند پیاده روی را در صورت صلاحدید متخصص زنان، برای حفظ سلامتی و تسهیل زایمان در برنامه روزانه خود قرار دهند. رزاز در مورد تغذیه در دوران حاملگی بیان داشت: رعایت یک رژیم غذایی سالم و متنوع در همه زمان ها و دوران های زندگی مهم می باشد، اما در دوران حاملگی اهمیت ویژه ای دارد. با عنایت به وضعیت فیزیولوژیک، سن بارداری، میزان فعالیت و خصوصیات فردی، برخورداری از یک تغذیه مناسب برای مادر آبستن امری کاملا ضروریست چون که تغذیه بر روی سلامت مادر آبستن و کودک اثرگذار است. وی ادامه داد: تغذیه مناسب در دوران حاملگی باید بر سه اصل کفایت، تعادل و تنوع باشد، یعنی مادران آبستن در طول روز به میزان کافی و متعادل و به شکل متنوع از همه گروه های مواد غذایی در تغذیه دوران حاملگی استفاده کنند. سرپرست انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور، وزن گیری مناسب، رعایت رژیم غذایی متعادل، مصرف ویتامین ها و مواد معدنی مناسب و ورزش و فعالیت بدنی منظم را برای یک حاملگی سالم مهم دانست و اظهار داشت: پیش از حامله شدن تا حد امکان وزن خویش را به محدوده مناسب برسانید تا در دوران حاملگی افزایش وزن مناسبی داشته باشید و تا حد امکان عوارض حاملگی را کاهش دهید. رزاز اضافه کرد: افزایش وزن در دوران حاملگی بهتر است تدریجی و یکنواخت باشد و نباید افزایش وزن ناگهانی و در ماه های آخر حاملگی باشد. خانم ها در طول حاملگی متوسط ۱۱ تا ۱۵ کیلو گرم وزن اضافه می کنند. افزایش وزن در طول حاملگی طبیعی است و نباید نگرانی داشته باشید. وزن اضافه، تغذیه جنین را فراهم می آورد و مقداری از آن هم ذخیره می شود تا پس از زایمان برای شیردهی نوزاد استفاده گردد. وی تصریح کرد: اگر پیش از حاملگی نمایه توده بدن شما بالا باشد، طبیعی است که باید کمتر وزن اضافه کنید و اگر با سوء تغذیه آبستن شوید، اضافه کردن بیشتر از این مقدار جای نگرانی ندارد. سرپرست انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور، خاطرنشان کرد: رژیم گرفتن در دوران حاملگی برای کاهش وزن یا جلوگیری از اضافه وزن برای مادر کودک مضر خواهد بود. رزاز خاطرنشان کرد: برپایه نتایج مطالعات مختلف، وزن مناسب پیش از حاملگی و افزایش مناسب وزن در طول حاملگی با استفاده از تغذیه مناسب و کافی در دوران حاملگی دو راهکار موثر برای جلوگیری از تولد نوزاد کم وزن است.


منبع:

1399/06/15
15:16:08
5.0 / 5
399
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۱
آقای هویج - رژیم غذایی لاغری

mrhavij.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آقای هویج محفوظ است

آقای هویج

رژیم غذایی لاغری