در هفته ملی سلامت بانوان عنوان شد

نقش محوری زنان در سلامت خانواده و پیش گیری از كووید۱۹

نقش محوری زنان در سلامت خانواده و پیش گیری از كووید۱۹ یك استادیار دانشكده بهداشت و ایمنی با اشاره به نقش محوری زنان در سلامت خانواده و پیش گیری از كووید 19، خودمراقبتی را راهكاری موثر برای كاهش لطمه های جسمی و روحی ناشی از افزایش بار مراقبتی زنان در همه گیری این بیماری برشمرد.


به گزارش آقای هویج به نقل از ایسنا، دکتر صادقی پور_ پزشک و متخصص سلامت سالمندی ضمن گرامیداشت هفته ملی سلامت بانوان ایران و روز ۲۴ مهرماه که با شعار " زنان پیشگامان خود مراقبتی و حفاظت از خود و اعضای خانواده در پیش گیری از کووید ۱۹" نامگذاری شده است به تشریح نقش محوری زنان در سلامت جامعه پرداخت و بر لزوم خودمراقبتی بانوان اصرار کرد.
وی با اشاره به نقش مهم زنان در سلامت خانواده و جامعه اظهار داشت: در کل دنیا خانه محل امنی برای همه افراد خانواده شمرده می شود و فضایی سرشار از روابط عاطفی عمیق بین اعضا است که زنان از دیرباز با مراقبت از سایر اعضای خانواده، سهم بسزایی در سلامت خانواده و جامعه داشته اند.
نقش محوری و موثر زنان در خانواده
وی با اشاره به نقش های مختلف زنان در خانواده نظیر مادری، همسری و یا دختری و رابطه عمیق عاطفی آنان با سایر اعضا اشاره کرد: خانم ها دغدغه بیشتری برای مراقبت از اعضای خانواده دارند و همین طور در شکل گیری رفتارهای سلامت و رعایت پروتکل های بهداشتی اعضای خانواده نقشی موثر ایفا می کنند.
بگفته صادقی پور، در دهه های اخیر با افزایش سطح تحصیلات و آگاهی خانم ها در حوزه سلامت، ایفای نقش مراقبتی آنان موثرتر و فعال تر از قبل شده است. همین طور با وجود افزایش اشتغال خانم ها در دهه های اخیر آنان به خوبی از مدیریت همزمان مسئولیت های چندگانه خود برآمده اند که درصورت بروز حوادثی نظیر بیماری، ناتوانی یا حادثه ای ناخواسته برای مادر خانواده تاثیر این نقش ها تازه به چشم آمده است.
نقش مهم زنان در مدیریت و تلطیف فضای بحرانی خانواده در پاندمی کرونا
صادقی پور مراقبت را شامل طیف گسترده ای از فعالیت ها از فراهم کردن یک غذای سالم تا مدیریت تمام اقدامات بهداشتی، درمانی، مراقبتی و پرستاری از اعضای لطمه پذیر خانواده برشمرد و اضافه کرد: البته نقش های مراقبتی خانم ها به همین موارد ختم نمی گردد و حتی خانم های میانسال همچنان در مراقبت از فرزندان و نوه های خود از نظر جسمی و روانی و یا حتی مالی نقش دارند.
این استادیار دانشگاه نقش خانم ها را در مدیریت و تلطیف فضای بحرانی خانواده در دوران همه گیری کووید۱۹ بسیار قابل توجه دانست و به دغدغه بیشتر خانم ها برای آگاهی از شرایط مبتلاشدن به کووید ۱۹ و اقدامات پیشگیرانه و مراقبتی و ایفای نقش این قشر در مشاغل بهداشتی و درمانی و آموزشی اشاره نمود و اظهار داشت: مسئولیت پذیری زنان در این دوره مثال زدنی است و در نقش های پزشک، پرستار، پرسنل بهداشتی و درمانی و همین طور در حوزه آموزش و پرورش واقعا خوش درخشیدند.
ایجاد لطمه های جسمی و روانی در زنان در اثر بار ناشی از مراقبت از دیگران
وی با بیان این که فشارهای مراقبتی موجب انواع لطمه های جسمی و روانی در زنان می شود، اظهار داشت: هرچه پیچیدگی این مراقبت بیشتر باشد فرد مراقب بیشتر در معرض لطمه قرار دارد، مثلا در مراقبت از سالمند مبتلا به دمانس یا همان زوال عقل که طولانی مدت و همراه با استرس است. در نتیجه باید به وضعیت و سلامتی مراقب هم توجه گردد برای اینکه ممکنست در معرض فرسودگی و لطمه های جسمی و اضطراب و افسردگی قرار گیرد.
این استادیار دانشگاه با ذکر این مطلب که شرایط همه گیری ویروس، بار مراقبت را برای خانم ها بمراتب بیشتر کرده است؛ اجرای پروتکل های بهداشتی از قبیل شست وشوهای بیشتر، ضدعفونی کردن ها، تعطیلی مدارس و مهدهای کودک، حضور فرزندان در منزل را سبب افزایش بار مراقبتی خانم ها برشمرد که آنها را در معرض آسیبهای بیشتر قرار داده است
توصیه به بانوان برای مراقبت بیشتر از خود
صادقی ضمن سفارش به خانم ها برای مراقبت بیشتر از خودشان و کمک گرفتن از دیگران در مواقع ضرورت بر رعایت پروتکل ها و مراقبت از خود و اعضای خانواده در مقابل کووید۱۹، خوردن غذای سالم و مفید برای تقویت سیستم ایمنی در مقابل بیماری ها، خوردن آب کافی، ورزش منظم حداقل نیم ساعت روزانه، خواب کافی و کنترل استرس در این دوران بسیار اصرار کرد.
راهکارهای کنترل استرس
وی ورزش کردن را در کنترل استرس موثر دانست و برای کنترل استرس به بانوان سفارش کرد: زمانی هرچند مختصر برای هواخوری در خارج از منزل، قدم زدن و کارهای مورد علاقه را با رعایت پروتکل های بهداشتی اختصاص دهید، در این شرایط قرنطینه با دوستان و آشنایان و اقوام بصورت تلفنی یا تصویری و مجازی ارتباط برقرار کرده و دغدغه هایمان را مطرح و یا بارعایت فاصله اجتماعی و ماسک در فضای باز و ایمن ملاقات داشته باشیم، نفس های عمیق بکشیم و از روش های مدیتیشن برای تقویت ذهن بهره ببریم، بگفته وی، قدرت معنویت را نباید نادیده گرفت. ارتباط با خدا، توکل کردن و دعا هم به آرامش ما کمک زیادی می کند و در نهایت اگر نتوانستیم بر استرس یا افسردگی حاصل غلبه نماییم حتما به مشاور و یا پزشک مراجعه نماییم.
طبق گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، این عضو هیئت علمی دانشکده بهداشت و ایمنی در خاتمه اشاره کرد: کیفیت مراقبت خیلی به سلامت مراقب وابسته است و اگر مراقب به سلامتی خود اهمیت ندهد، نمی تواند به خوبی از سایر اعضای خانواده هم مراقبت کند.



1399/07/25
15:47:59
5.0 / 5
420
تگهای خبر: آرامش , آموزش , ایمنی , بهداشت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳
آقای هویج - رژیم غذایی لاغری

mrhavij.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آقای هویج محفوظ است

آقای هویج

رژیم غذایی لاغری