متخصص زنان و زایمان مطرح كرد؛

بایدها و نبایدهای تغذیه و سبک زندگی مادران حامله

بایدها و نبایدهای تغذیه و سبک زندگی مادران حامله آقای هویج: دوران حاملگی دوره بسیار مهمی در زندگی است و سلامت مادر و فرزند به مراقبت های این دوره بستگی دارد.


به گزارش آقای هویج به نقل از مهر، دوران حاملگی دوره بسیار مهمی در زندگی است و سلامت مادر و فرزند به مراقبت های این دوره بستگی دارد. قسمتی از ارزیابی ها و مراقبت های لازم طبق دستورالعمل های جامع توسط سیستم سلامت و پزشکان و ماماها برای خانم های حامله انجام می شود، اما بخش مهمی از سلامت حاملگی نیز بر عهده خانم حامله و اطرافیان اوست و فاکتورهای مربوط به سبک زندگی خانم حامله در داشتن یه حاملگی سالم و موفق تعیین کننده اند. شهرزاد هاشمی جراح و متخصص زنان و زایمان، درباره تأثیر عوامل مربوط به سبک زندگی در مادران حامله اظهار داشت: بی شک برای یک حاملگی سالم، لازم است که سلامت عمومی مادر در وضعیت مطلوبی باشد و این امر نیازمند یک سبک زندگی سالم می باشد. فاکتورهای مربوط به سبک زندگی، مانند تغذیه، ورزش و تحرک و استرس های جسمی و روانی بر سلامت مادر و در نتیجه سلامت حاملگی مؤثرند. فلوشیپ پریناتولوژی، درباره اهمیت تغذیه در دوران حاملگی و باید و نبایدهای تغذیه ای در این دوره، توضیح داد: جنین بوسیله جفت نیازهای خودرا از بدن مادر تامین می کند. بنابراین، لازم است که مادر تمام مواد مغذی مورد نیاز خودرا دریافت کند. البته جنین به هر حال مواد غذایی مورد نیاز خودرا از بدن مادر تامین می کند، اما اگر دریافت مادر ناکافی باشد، سلامت مادر به مخاطره می افتد. برای نمونه، اگر مادری گرفتار کم خونی باشد، جنین او گرفتار کم خونی نمی گردد، بلکه خود مادر گرفتار مشکل خواهد شد. بدین سبب لازم است خانم های حامله یک رژیم غذایی متنوع، متعادل و مکفی در پیش بگیرند تا گرفتار عوارضی مثل کم خونی، پوکی استخوان و…، نشوند. وی درباره تغذیه مناسب برای مادران حامله اظهار داشت: به خانم های حامله اکیداً سفارش می نماییم که میوه و سبزیجات تازه را در برنامه غذایی خود قرار دهند. همچنین، لازم است که دریافت پروتئین لازم در برنامه غذایی آنها در نظر گرفته شود. مصرف لبنیات برای دریافت کلسیم لازم نیز بسیار مهم می باشد. اگر خانمی یک برنامه غذایی مناسب داشته باشد و به تنوع، کفایت و تعادل در دریافت مواد غذایی دقت کند، نیازی به مکمل هایی مثل مولتی ویتامین یا کلسیم نخواهد داشت. در حقیقت تنها دو مکمل برای همه خانم های حامله ضروری است؛ فولیک اسید و آهن. دیگر مکمل ها تنها برمبنای شرایط خانم و تشخیص پزشک ضرورت می یابد. عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن سینا درباره ضرورت دریافت مکمل های فولیک اسید و آهن بیان کرد: تحقیقات نشان داده اند که دریافت مکمل فولیک اسید از یک ماه قبل از حاملگی تا اختتام سه ماهه اول حاملگی از بروز نقایص در طناب عصبی جنین جلوگیری می کند. بنا بر این دریافت این مکمل الزامی است. همچنین، جنین برای تکوین و رشد اندام ها نیاز به مقادیری از آهن دارد که از رژیم غذایی معمول تامین نمی گردد و بدین سبب برای جلوگیری از فقر آهن لازم است که خانم حامله مکمل آهن دریافت کند. هاشمی در ادامه به برخی محدودیت های تغذیه ای در حاملگی اشاره نمود و اضافه کرد: به خانم های حامله سفارش می نماییم که دریافت مواد غذایی حاوی مقادیر بالای ویتامین آ مثل جگر را محدود کنند. زیر مقدار زیاد این ویتامین می تواند عوارض جنینی در پی داشته باشد. همچنین، سفارش می شود مصرف غذاهای دریایی و برخی انواع ماهی ها که حاوی سطح بالای جیوه هستند، مانند کوسه ماهی و ماهی تون محدود شود. وی درباب ورزش در حاملگی اظهار داشت: ورزش در دوران حاملگی با افزایش آمادگی و انعطاف بدنی، افزایش گردش خون و خون رسانی بهتر به جنین، ارتقا سلامت مادر و کمک به رشد بهتر جنین می تواند بسیار مفید باشد. البته چند محدودیت برای ورزش خانم های حامله وجود دارد: نخست، به سبب برخی تغییرات هورمونی رباط ها و لیگامان های خانم حامله شل می شوند و حفظ تعادل مشکل تر می شود، بدین سبب انجام ورزش های تعادلی می تواند خطرناک باشد. دوم، ورزش هایی که در آنها احتمال لطمه و ضربه به شکم وجود دارد، در دوران حاملگی ممنوع می باشد. سوم، ورزشی که موجب ایجاد خستگی بیش از اندازه و افزایش دمای بدن شود، نباید در دوران حاملگی صورت گیرد. هاشمی درباره میزان افزایش وزن مناسب در دوران حاملگی بیان کرد: این که هر خانم حامله در طول دوران حاملگی چه میزان باید وزن بگیرد، به شاخص توده بدنی او بستگی دارد. اگر خانمی برمبنای شاخص توده بدنی، در محدود کم وزن قرار داشته باشد، باید در هفته بین ۴۵۰ تا ۶۰۰ گرم وزن بگیرد. خانم هایی که در محدوده وزن نرمال یا اضافه وزن قرار دارند باید بین ۳۰۰ تا ۴۵۰ گرم در هفته افزایش وزن داشته باشند، اما خانم هایی که برمبنای شاخص توده بدنی چاق محسوب می شوند، افزایش وزن شان باید حداکثر ۳۰۰ گرم در هفته باشد. البته از آنجائیکه در سه ماهه اول حاملگی تعدادی از خانم ها ممکنست گرفتار عوارض گوارشی مانند تهوع شوند، افزایش وزن نیم تا یک کیلو در سه ماهه اول هم برای ما قابل پذیرش است. این فلوشیپ طب مادر و جنین تصریح کرد: ما اصلاً رژیم سخت و کاهش وزن را در دوران حاملگی سفارش نمی نماییم. برای اینکه گرسنگی کشیدن موجب سوختن چربی های بدن بجای کربوهیدرات ها و در نتیجه تولید ماده ای به نام کتون می شود که می تواند در آینده بر تکامل حرکتی نوزاد اثر سو داشته باشد. بنابراین، رژیم کاهش وزن در دوران حاملگی نادرست است و مادر باید طبق شیب تعیین شده برمبنای شاخص توده بدنی، افزایش وزن داشته باشد. هاشمی درباره رفتن به سر کار در دوره حاملگی توضیح داد: اگر شغل خانم سخت و طاقت فرسا باشد، بطورمثال خانم باید مدت طولانی سرپا باشد یا در معرض استرس های شدید جسمی و روانی قرار دارد، سفارش می نماییم مرخصی بگیرد. برای اینکه مطالعات نشان داده اند که اینطور مشاغل خطر بروز عوارضی همچون مسمومیت حاملگی و پاره شدن پرده جنینی و در نتیجه زایمان زودرس را می افزایند. اما اگر شغل خانم حامله سخت و استرس آور نباشد، سر کار رفتن تا سه ماهه سوم اشکالی ندارد. وی درباره مجاز بودن یا نبودن مسافرت در حاملگی اظهار داشت: اگر وضعیت سلامت مادر مناسب باشد و ملاحظات خاصی وجود نداشته باشد، مسافرت چه هوایی و چه زمینی تا هفته سی و ششم مشکلی ندارد. فقط از آنجائیکه میزان انعقاد پذیری خون در دوران حاملگی افزایش می یابد و خطر لخته شدن خون وجود دارد، سفارش می شود که در سفر های با مسافت طولانی، خانم هر دو ساعت یک دفعه، ده تا پانزده دقیقه قدم بزند. هاشمی درباب واکسیناسیون در دوران حاملگی اضافه کرد: واکسن هپاتیت ب، واکسن کزاز (اگر ۱۰ سال از دریافت واکسن قبلی گذشته باشد) و واکسن آنفلوانزا برای خانم های حامله لازم است. او در آخر تصریح کرد: در کنار تمام عوامل جسمی گفته شده، نباید نقش مهم عوامل روانی را در یک حاملگی سالم و موفق فراموش می نماییم. مسائل روانی مادر و خشونت خانگی همچون فاکتورهای مهمی است که طبق دستورالعمل های ایران و جهان باید در دوران حاملگی ارزیابی و غربالگری شود. باید توجه داشت که خشونت خانگی معنای وسیعی دارد و تنها به خشونت فیزیکی محدود نمی گردد، بلکه بی توجهی، نادیده گرفتن شرایط حاملگی و … نیز از مصادیق خشونت خانگی اند و می توانند به افسردگی خانم حامله منجر شوند و این افسردگی می تواند سلامت مادر و جنین را به مخاطره بیندازد. بدین سبب حمایت عاطفی و روانی از خانم باردار، پرهیز از ایجاد فضای پر تنش و استرس آور و آرامش بخشیدن به او، از وظایف مهم همسر و دیگر اعضای خانواده است.


منبع:

1400/07/23
10:30:14
5.0 / 5
195
تگهای خبر: آرامش , پزشك , تغذیه , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۱
آقای هویج - رژیم غذایی لاغری

mrhavij.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آقای هویج محفوظ است

آقای هویج

رژیم غذایی لاغری