محدود كردن نمایش خدمات اولیه به بیماران امكان پذیر نیست
آقای هویج: معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت با تاكید بر اینكه خیلی از خدماتی كه حالا توسط بیمه سلامت پوشش داده شده، از خدمات اولیه و مورد نیاز بیماران است و حذف و محدود كردن آن امكان پذیر نیست، اظهار داشت: سازمان در ضمن این مدت اقدامات بسیاری در جهت مدیریت هزینه انجام داده است، ولی با این وجود، این موضوع، كمبود منابع سنواتی را جبران نخواهد كرد.
به گزارش آقای هویج به نقل از ایسنا، سید مرتضی ادیانی، اقدامات سازمان بیمه سلامت طی یك سال اخیر را ثمین دانست و به نمایش گزارشی كوتاه از برنامه های این سازمان پرداخت و اضافه كرد: بحث منظم كردن پرداخت ها همواره یكی از دغدغه های سازمان و مراكز درمانی بود كه با اقدامات انجام شده پرداخت بدهی های سال ۹۷ حدودا به روز شده است.
وی به راهنماهای بالینی اشاره نمود و اظهار داشت: برای نخستین بار بیشتر از ۴۰۰ راهنمای بالینی توسط وزارت بهداشت ابلاغ و از اول مهر ماه سال ۹۷ عملیاتی شد كه این مساله اثراتی در مدیریت منابع سازمان و در كل نظام سلامت به دنبال داشته است كه باید در سایر موارد باز تداوم و اجرایی شود.
معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: برخورداری افراد نیازمند از دفترچه بیمه بلاعوض همگانی یكی از دغدغه های اصلی این سازمان بود. در حالیكه خیلی از افرادی كه توان پرداخت حق بیمه داشتند باز تحت پوشش این بیمه قرار گرفته بودند، ولی با محدودیت های اعمال شده بخش قابل توجهی از این مشكل برطرف شده است كه در نهایت موجب خواهد شد تا منابع تنها صرف افراد نیازمند شود.
وی به حذف تدریجی همپوشانی های بیمه ای اشاره نمود و اظهار داشت: بخش قابل توجهی از این همپوشانی ها برطرف شده و تا آخر سال یك و نیم میلیون همپوشانی دیگر رفع خواهد شد. البته بخشی از این همپوشانی ها به سبب اعتبار ۵ ساله بیمه روستایی باقی می ماند كه با اجرای طرح استحقاق سنجی در بیمارستان ها و بازگشت بیمه شده به دفاتر پیشخوان رفع خواهد شد.
ادیانی اجرای نظام ارجاع الكترونیك به صورت پایلوت در استان گلستان، نسخه نویسی الكترونیكی در استان كرمان و تبادل الكترونیك اسناد بستری در استان اصفهان را از دیگر اقدامات مثبت این سازمان عنوان نمود و اضافه كرد: بررسی بیشتر از ۲ هزار پرونده از شروع طرح تابحال و ارسال الكترونیك اسناد ۳۸ بیمارستان از نتایج مثبت اجرای این طرح ها بوده است؛ به صورتی كه خیلی از استان ها باز برای اجرای این برنامه ها اعلام امادگی كرده اند.
وی افزود: برنامه استحقاق سنجی حدودا در بیشتر از ۹۵ درصد بیمارستان های كشور در حال انجام می باشد.
معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت با اشاره به پوشش بیمه ای حدود ۶۵ هزار بیمار خاص اضافه كرد: این تعداد حدود ۱۶ درصد بیمه شدگان سازمان را می سازند و سالانه حدود هزار و ۱۰ میلیارد تومان برای آنها هزینه میگردد. هر بیمار خاص ماهانه بالغ بر یك میلیون و ۳۰۰ هزار تومان هزینه دارد كه بیشترین هزینه مربوط به بیماران هموفیلی است و بالغ بر دو میلیون و ۷۵۰ هزار تومان هزینه ماهانه آنهاست.
بنابر اعلام روابط عمومی سازمان بیمه سلامت، وی اظهار داشت: سازمان بیمه سلامت ایران از راه ۴ هزار و ۶۰۰ كارمند در ۲۸۰ واحد استانی و شهری و هزار و ۲۸۰ دفتر پیشخوان به حدود ۴۰ میلیون بیمه شده خدمت نمایش می دهد. این سازمان از ۴۲ هزار و ۷۰۰ مركز درمانی خرید خدمت می كند كه مسلما برای گسترش هر خدمتی با افزایش هزینه بسیاری روبرو خواهد شد.
ادیانی اشاره كرد: خیلی از خدماتی كه حالا توسط بیمه سلامت پوشش داده شده از خدمات اولیه و مورد نیاز بیماران است و هم اكنون حذف و محدود كردن آن امكان پذیر نیست. البته سازمان در ضمن این مدت اقدامات بسیاری در جهت مدیریت هزینه انجام داده است كه به قوت ادامه خواهد یافت، ولی با این وجود این مساله تاثیر چندانی بر جبران كمبود منابع نخواهد داشت.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب