وزیر بهداشت اعلام كرد:

تامین نیاز دارو و مواد اولیه داروسازی ها برای یك سال

تامین نیاز دارو و مواد اولیه داروسازی ها برای یك سال به گزارش آقای هویج وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی اعتقاد دارد برای عبور از دالان های تاریك فساد هیچ راهی جز شفافیت در پیش رو نداریم.


به گزارش آقای هویج به نقل از ایسنا، دكتر سعید نمكی در نشست هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشكی استان و آیین آغاز عملیات اجرایی پروژه های بهداشتی، درمانی، آموزشی و پژوهشی دانشگاه علوم پزشكی استان سمنان اظهار نمود: اگر می خواهیم در تله های هزینه زای فساد نیفتیم باید به سمت الكترونیكی شدن بیشتر برویم.
وی افزود: در همین راستا تا آخر آبان ماه همه داروخانه های كشور مجهز به زیرساخت های الكترونیكی شده و تا آخر سال هم علاوه بر حذف دفترچه كاغذی و اجرایی شدن نسخه نویسی الكترونیكی زیرساخت های لازم برای نظارت بیشتر در همه مراكز درمانی، مطب ها و... ایجاد خواهد شد.
وی با برشمردن برخی گرفتاری های حوزه سلامت در كشور افزود: حوزه سلامت در كشور ما در آینده با گرفتاری های تازه ای همچون سالمندان كه جمعیت شان رو به ازدیاد است روبرو خواهد شد.
نمكی با اشاره به اینكه سالمندان رسیدگی ویژه می خواهند افزود: یكی دیگر از گرفتاری های بخش سلامت، جمعیت حاشیه شهرها و خصوصا كلان شهرها است این جمعیت در كشور نیازمند خیلی از خدمات حوزه سلامت است.
وی با اشاره به برخی نتایج ناشی از مهاجرت اظهار داشت: باآنكه بعضی از این مهاجرت ها امكان دارد با خود اشتغال و تولید و یا منافع دیگری با خود داشته باشد اما امكان دارد با خود بیماری هم بیاورد بنابراین همیشه رشد جمعیت مهاجرین نمی تواند مفید باشد.
رفع پوسیدگی دندان 1.2میلیون دانش آموز كشور در سال 98
وزیر بهداشت از نارسایی های بهداشت دهان و دندان بعنوان یكی از اشكالات جدی در كشور نام برد و اظهار داشت: وزارت بهداشت با درك این مهم امسال در چارچوب طرح مدارس عاری از پوسیدگی برای رفع پوسیدگی یك میلیون و 200 هزار دانش آموز كلاس ششم برنامه ریزی نموده است.
وی از ایجاد خانه های بهداشت در مناطق عشایری به عنوالن یكی دیگر از طرح های این وزارتخانه یاد كرد و اظهار داشت: در گام اول 18 خانه بهداشت برای عشایر استان فارس بوجود آمده و در استان سمنان هم آمادگی داریم برای مناطق عشایری خانه بهداشت ایجاد نماییم.
نمكی از هر خانه یك پایگاه سلامت بعنوان یكی از طرح های بزرگ این وزارتخانه در نیمه دوم امسال نام برد و اضافه كرد: سلامت زمانی پایدار می شود كه به نهاد خانواده و سلامت خانوارها بپردازیم بنابراین این طرح را امسال با قوت اجرایی می نماییم. باید بگونه ای عمل نماییم كه 20 میلیون سفیر سلامت در خانواده ها داشته باشیم.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، الكترونیكی شدن را یك تكلیف برای این وزارتخانه برشمرد و تصریح كرد: در همین راستا 70 درصد كشور را هدفگذاری كردیم كه تا آخر امسال زیرساخت های لازم برای الكترونیكی شدن خدمات در آنها فراهم گردد.
وی ادامه داد: 100درصد این برنامه باید تا آخر نیمه اول 1399 در كل كشور محقق شود ضمن اینكه امسال نسخه نویسی الكترونیكی كه هم به سود بیماران و هم به سود اقتصاد سلامت است را كاملا محقق می نماییم.
وی تلاش در ایجاد زیرساخت های لازم برای الكترونیكی شدن خدمات را ضروری خواند و افزود: برای مقابله با فساد و سوءاستفاده ها در این بخش راهی جز توسعه این خدمات نداریم.
این عضو كابینه دوازدهم با اشاره به اجرای موفق طرح كنترل فشارخون بالا در كشور اظهار نمود: بر مبنای آمارها سال 96 در مجموع ۳۸۰ هزار مرگ در كشور به وقوع پیوسته كه ۳۱۳ هزار مورد آنها به علت بیماری های غیرواگیر و تنها 25 هزار مورد آنها به علت بیماری های واگیردار بوده.
وی افزود: از 313 هزار مرگ به علت بیماری های غیرواگیر ۹۷ هزار مورد به علت فشار خون بالا و عوارض ناشی از آن بوده و تاسف آورتر آنجا است كه 40 درصد آنها ازه فشار خون خود بی خبر بودند.
وی با ابراز خرسندی از تحقق اهداف طرح كنترل فشارخون افزود: وزارت بهداشت در این طرح برای شناسایی 20 تا 25 میلیون شهروند بالای 30 سال هدفگذاری كرده بود كه با تلاش همكاران ما توانستیم بیشتر از ۳۰ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر را در كشور تحت پوشش قرار دهیم.
وی از سمنان بعنوان یكی از موفق ترین استان ها در این طرح نام برد و اظهار داشت: استان سمنان 97 درصد جمعیت بالای 30 سال استان را پوشش داده و ازاین رو دانشگاه علوم پزشكی سمنان در میان 10 دانشگاه برتر كشور قرار گرفت.
چرایی سرگردانی برخی بیماران و نبود برخی داروهای نایاب
وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود از معاونین فرهنگی و دانشجویی دانشگاه ها بعنوان موثرترین معاونت ها نام برد و اظهار داشت: این معاونت از راه برنامه های فرهنگی می توانند به ارتقای علمی، فرهنگی و روانی و اثربخشی دانشجویان در جامعه كمك نماید.
دكتر نمكی با اشاره به اینكه باید با دانشجویان با زبان مناسب حرف بزنیم افزود: باید زبانی انتخاب نماییم كه با شرایط روحی، خلقی و اجتماعی آنها متناسب باشد.
او همینطور به چرایی و علل سرگردانی برخی بیماران در یافتن داروها اشاره نمود و اضافه كرد: برخی بیماران نسخی در دست دارند و می چرخند و امكان دارد كه داروی نوشته شده را پیدا نكنند چون كه آن دارو یك برند خارجی است.
وی با اشاره به اینكه تقیصر این مهم بر عهده همكاران پزشك است اضافه كرد: برخی داروها دارای مشابه داخلی باكیفیت هستند و هیچ ضرورتی در استفاده از برند خارجی آن نیست اما متاسفانه برخی پزشكان در نسخه ها برند خارجی آنرا می نویسند.
نمكی با اشاره به اینكه اجازه ورود دارویی كه مشابه داخلی باكیفیت است داده نمی گردد افزود: البته اگر یك داروی داخلی كیفیت لازم را نداشته باشد وزارت بهداشت بطور قطع جلوی آنرا گرفته و اجازه ورود برند خارجی را می دهد چون كه سلامت مردم برای ما یك اصل تخلف ناپذیر است.
استاندار سمنان هم با اشاره به گستردگی جغرافیایی و تراكم پایین جمعیت در این استان پهناور اظهار داشت: همین خصوصیت ها سبب شده كه هزینه خدمات دهی به مردم این استان در مقایسه با دیگر استان ها گران تر تمام شود.
به گزارش خبرنگار ایسنا، علیرضا آشناگر در نشست هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشكی استان و آغاز ساخت و افتتاح پروژه های بهداشتی، درمانی، آموزشی و پژوهشی دانشگاه علوم پزشكی استان سمنان اظهار نمود: برای خدمات دهی به برخی شهرستان ها و روستاها در این استان احتیاج به پیمودن 400-500كیلومتر راه وجود دارد و این درحالی است كه مردم هم انتظار دارند كه سریع ترین زمان ممكن خدمات را دریافت نمایند.
وی با اشاره به تعدد محورها در این استان و حجم بالای تردد در آنها تصریح كرد: عبور سالانه 25 میلیون زائر و تردد سالانه 19 میلیون خودرو در استان از اصلی ترین علل حجم بالای تصادفات جاده ای در این استان است.
استاندار سمنان با اشاره به اینكه استان سمنان در چهار دهه گذشته توسعه خوبی داشته خاطرنشان كرد: برخی شاخص ها به خودی خود گویای روند رو به رشد توسعه در این استان است و به نظر می آید كه این شاخص ها در سالیان اخیر هم روند رو به بهبودی دارند.
وی از امید به زندگی بعنوان یكی از شاخصهای مهم در حوزه سلامت نام برد و اظهار داشت: میانگین امید به زندگی در استان سمنان بالاتر از متوسط كشوری این شاخص است.
آشناگر با اذعان به اینكه سمنان از استان هایی است كه كمترین بیكاری را در سطح كشور دارند اظهار داشت: نرخ بیكاری در استان سمنان 7.1 درصد است این در شرایطی است كه استان سمنان استان مهاجرپذیری است.
وی از رشد بالای جمعیت بعنوان دیگر شاخص مهم این استان نام برد كه گویای روند رو به رشد توسعه در استان است و اضافه كرد: نرخ رشد جمعیت در استان 2.6 درصد و نزدیك به دو برابر نرخ میانگین كشوری است و این در شرایطی است كه این نرخ در بعضی نقاط استان همچون دیباج به 8 درصد و یا در شهرستان صنعتی همچون گرمسار به بیشتر از چهار درصد رسیده است.
آشناگر نرخ بالای سواد را از دیگر مزیت های این استان خواند و تصریح كرد: 98 درصد جمعیت استان باسواد بوده و استان دارای جمعیت بالای دانشجویی و نیروی انسانی تحصیل كرده است.
عالی ترین مقام اجرایی استان حجم تولید ناخالص داخلی و جی دی پی این استان را 13 هزار میلیارد تومان اعلام نمود و اظهار داشت: این رقم كه تا سال 95، 10 هزار میلیارد تومان اعلام می شد و با بررسی های اخیر 13 هزار میلیارد تومان اعلام شده، رقم بالایی است كه حكایت از جایگاه ممتاز این استان در اقتصاد ملی دارد.
استاندار سمنان، پیشرو بودن استان در بسیار از این شاخص ها را نشان دهنده روند روبه رشد توسعه پایدار در این استان ارزیابی و اظهار نمود: از جانب دیگر برپایه ارزیابی های رسمی میزان رضایتمندی مردم از دستگاه ها هم در وضعیت خوبی است به صورتی كه استان امسال در جشنواره شهید رجایی حائز رتبه دوم كشور شد.
این مقام ارشد اجرایی با برشمردن بعضی از وعده های وزیر بهداشت به مردم استان در مسافرت امروز اظهار داشت: جدای از این وعده ها، مردم استان در زمینه تكمیل برخی پروژه های نیمه تمام حوزه سلامت انتظارات به حقی دارند كه انتظار می رود از راه وزارتخانه بهداشت و درمان پیگیری شود.
وی از تكمیل و تجهیز بیمارستان در حال ساخت مهدیشهر بعنوان یكی از مهمترین مطالبات مردم این شهرستان نام برد و اظهار داشت: مهدیشهر یك شهرستان توریستی است و در فصول بهار و تابستان گردشگران زیادی را جذب خود می كند. ضمن اینكه مردم شهرستان هم انتظار دارند در راه اندازی و تجهیز این پروژه كه متاسفانه اجرایی شدن آن زمان بر شده تسریع بیشتری شود.
آشناگر با اشاره به آمادگی برخی سرمایه گذاران بر ضرورت اعطای مجوز دانشكده داروسازی سمنان تاكید و خاطرنشان كرد: استانداری سمنان ضمن تاكید بر دانشكده داروسازی دامغان، ایجاد این دانشكده جدید در علوم پزشكی سمنان را هم در جهت بهبود ساختار دانشگاه علوم پزشكی مفید ارزیابی و ازاین رو صدور مجوزهای لازم در این ارتباط را ضروری می داند.



1398/06/15
11:49:44
5.0 / 5
4300
تگهای خبر: آموزش , بهداشت , بیمار , بیمارستان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
آقای هویج - رژیم غذایی لاغری

Mr.Havij
mrhavij.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آقای هویج محفوظ است

آقای هویج

رژیم غذایی لاغری