طرح دوستدار ایمنی بیمار در بیمارستان طالقانی تهران اجرا می شود

طرح دوستدار ایمنی بیمار در بیمارستان طالقانی تهران اجرا می شود آقای هویج: معاون درمان وزارت بهداشت، دانشگاه علوم پزشكی شهیدبهشتی را جزو دانشگاه های پیشرو در زمینه اجرای برنامه ایمنی بیمار برشمرد كه همواره اقدامات نوینی را در حوزه های مختلف آغاز نموده و الگوی مناسبی برای سایر دانشگاه ها است.


به گزارش آقای هویج به نقل از ایسنا، دكتر قاسم جان بابایی در مراسم گرامیداشت روز جهانی ایمنی بیمار كه در بیمارستان آیت الله طالقانی برگزار شد، ارائه گزارش صحیح موارد بروز خطاهای ایمنی بیمار را مهم ترین سوژه در این راستا برشمرد و به طراحی سامانه never eventاز سال قبل برای ثبت این خطاها اشاره نمود.
وی خطاهای پزشكی را قسمتی از رخدادهای اجتناب ناپذیر عنوان نمود كه شناسایی و گزارش آنها از طرف بیمارستان ها و دانشگاه ها باید به صورت صحیح و دقیق انجام پذیرد و عدم ارائه گزارش خطاها از طرف مركز درمانی یا دانشگاه در مهلت مقرر را یك غفلت برشمرد كه مورد مواخذه قرار می گیرد.
جان بابایی با تاكید بر ضرورت تشریك مساعی تمامی همكاران در این زمینه اظهار داشت: سنگ بنای ایمنی بیمار، گزارش دقیق و صحیح موارد خطا است كه درصورت گزارش صحیح می تواند ریشه یابی شده و در نهایت برنامه ریزی برای كاهش آنها انجام پذیرد.
تداخلات دارویی از مهم ترین خطاهای پزشكی در حوزه داروها است
وی آموزش خط مقدم ارائه دهندگان خدمت در مراكز درمانی را گام بعدی برشمرد كه موجب پیش گیری از بروز خطاها می شود و توجه به زیرساخت ها، ارتقای سیستم ها و اعتبار بخشی را از دیگر موارد مهم در این زمینه عنوان نمود.
معاون درمان وزارت بهداشت، تداخلات دارویی را از مهم ترین خطاهای پزشكی در حوزه داروها برشمرد و بر تجویز منطقی داروها و فراورده های خونی برای بیماران اصرار كرد.
جان بابایی با اشاره به افزایش دانش ایمنی بیمار در جهان اشاره كرد: آموزش به ارائه دهندگان خدمت موجب كاهش بروز موارد خطا می شود. بدین سبب باید توجه بیشتری به آموزش در این زمینه شود.
معاون درمان وزارت بهداشت در خاتمه سخنان خود دانشگاه علوم پزشكی شهیدبهشتی را دانشگاهی پیشرو در زمینه اجرای طرح ایمنی بیمار ذكر كرد كه اقدامات نوین و بسیارخوبی در حوزه های مختلف آغاز نموده است و می تواند الگوی مناسبی برای سایر دانشگاه ها باشد.
در ادامه مراسم دكتر رضا گل پیرا - سرپرست مركز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت ضمن گرامیداشت روز جهانی ایمنی بیمار گفت: كادر پزشكی همواره تلاش می كنند كه به بهترین شكل بیمار را درمان كنند؛ به نحوی كه در حین انجام اقدامات درمانی صدمه ای به بیمار وارد نشده و دردی به دردهای وی اضافه نشود.
وی با اشاره به احتمال بروز مخاطرات برای بیمار در حین انجام اقدامات درمانی اظهار داشت: طبق مطالعات، هنگام انجام اقدامات درمانی ۱۰ درصد احتمال بروز خطا وجود دارد كه امكان دارد موجب لطمه جدی به بیمار شود، اما ۷۵ درصد از آنها قابل پیشگیری می باشند. همین طور ۱۵ درصد از هزینه بیماران در اثر بروز خطاهای درمانی است كه قابل پیشگیری می باشند.
بگفته گل پیرا، سوژه ایمنی بیمار از گذشته در ایران مورد توجه بوده است و در سال ۸۹ با انعقاد تفاهم نامه ای بین معاون درمان وزارت بهداشت ایران و سازمان جهانی بهداشت؛ ۱۰ بیمارستان كشور بعنوان بیمارستان های دوستدار ایمنی بیمار انتخاب شدند كه بیمارستان آیت ا... طالقانی دانشگاه علوم پزشكی شهیدبهشتی یكی از بیمارستان های مذكور بود.
وی با اشاره به آموزش و فعالیت تیم های گوناگون در كشور و اقدامات صورت گرفته در این راستا، اضافه كرد: امروزه بیشتر چالش های ایمنی بیمار تحت كنترل قرار دارد و هم اكنون تمام خطاها ثبت می شود. این فرهنگ می تواند به شناسایی خطاها، برنامه ریزی برای كاهش آنها و اتخاذ روش های مناسب و ایمن برای ارائه خدمات و در نهایت پیش گیری از بروز خطا منجر شود.
دكتر گل پیرا، عفونت ها و خطاهای بیمارستانی را همچون مواردی برشمرد كه نیاز به توجه بیشتر دارند و از همكاران خواست بحث ایمنی بیمار را جدی گرفته و تا جای ممكن از بروز خطاهای مذكور پیشگیری كنند.
۷۵ درصد خطاهای ناشی از مداخلات پزشكی، قابل پیشگیری است
دكتر هادی میرهاشمی - معاون درمان دانشگاه نیز ضمن گرامیداشت روز جهانی ایمنی بیمار درباب نهادینه شدن دیدگاه ایمنی بیمار در نظام سلامت و نمای الكترونیك آن توضیحاتی بیان كرد.
بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی، میرهاشمی با اشاره به آمار سازمان جهانی بهداشت اشاره كرد: ۷۵ درصد خطاهای ناشی از مداخلات پزشكی قابل پیشگیری است كه در این صورت ۱۰ درصد منابع مالی را می توان ذخیره كرد.
وی با بیان این مطلب كه ایمنی بیمار صرفا یك كار درمانی نیست و همكاری و تعامل همه مجموعه بیمارستانی را می طلبد، به تبیین اقدامات دانشگاه علوم پزشكی شهیدبهشتی درباب ایمنی بیمار پرداخت كه در چهارچوب دستورالعمل های ابلاغی وزارت بهداشت یك رویكرد سیستماتیك در این دانشگاه به وجود آمده است.
میرهاشمی در ادامه به موضوعاتی نظیر سیاستگذاری در سطح دانشگاه، برگزاری كارگاه آموزشی برای تمامی دستیاران، اطلاع رسانی درباب ارتقای ایمنی بیمار، تهیه چك فهرست در امتداد آگاهی بیمار و طراحی سامانه never event اشاره نمود.
وی با تاكید بر ثبت دقیق و صحیح خطاها در سامانه never event، حركت به سمت ایمنی بیمار را اولویت معاونت درمان دانشگاه علوم پزشكی شهیدبشهتی برشمرد و ابراز امیدواری كرد با همت و تلاش مضاعف همكاران در سطوح مختلف نظام سلامت، شاهد افزایش ایمنی بیماران باشیم.
در این مراسم دكتررضا زندی - رئیس بیمارستان طالقانی نیز با اشاره به اهمیت نهادینه شدن فرهنگ ایمنی بیمار در تمام سطوح ضمن ارائه گزارشی از موارد خطاهای ایمنی بیمار گزارش شده در یكسال گذشته در این بیمارستان، اظهار داشت: نخستین گام برای پیشرفت در امتداد ایمنی بیمار، شناسایی خطاها و گزارش صحیح آنهاست تا در امتداد رفع آنها برنامه ریزی دقیقی صورت پذیرد.
زندی با تاكید بر لزوم گزارش دقیق موارد خطاها ابراز امیدواری كرد: با ارائه آموزش های لازم به ارائه دهندگان خدمات در بیمارستان ها در آینده شاهد افزایش ایمنی بیمار و كاهش بروز خطاها باشیم.




منبع:

1398/06/28
20:34:22
5.0 / 5
4312
تگهای خبر: آموزش , ایمنی , بهداشت , بیمار
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۳
آقای هویج - رژیم غذایی لاغری

Mr.Havij
mrhavij.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آقای هویج محفوظ است

آقای هویج

رژیم غذایی لاغری