كروناویروس كم خطرتر از آنفلوآنزاست

كروناویروس كم خطرتر از آنفلوآنزاست به گزارش آقای هویج یك متخصص ویروس شناسی با تشریح نوع و چگونگی ˮكروناویروسˮ، اظهار داشت: كروناویروس از ویروس آنفلوانزایی كه پشت سر گذاشتیم خیلی كم خطرتر است و درصد مرگ و میر این ویروس هم بسیار كمتر است؛ پس مردم نباید تا این حد نگرانی داشته باشند.


دكتر طلعت مختاری آزاد - استاد گروه ویروس شناسی دانشكده بهداشت دانشگاه علوم پزشكی تهران در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به كروناویروس جدید و با اشاره به اینكه ۷۰ درصد ویروس های نوپدید از حیوانات به انسان ها منتقل می شوند، اظهار داشت: كرونا به معنای تاج است و كرونا ویروس ها زیر میكروسكوپ به برگ شباهت دارند و به خاطر شباهت به تاج یونانی با این نام شناسایی و معرفی شده اند.
وی با اشاره به نوع این ویروس، با اشاره به اینكه ویروس جدید كرونا به لحاظ ژنومی ۹۶ درصد شبیه به خفاش است، اضافه كرد: كرونا ویروس ۲۰۱۹، اندازه بسیار بزرگی دارد و ۸۰ درصد به ویروس سارس شباهت دارد.
ماهیت ساختاری كروناویروس
مختاری آزاد با اشاره به اینكه كروناویروس بین انسان و حیوان مشترك بوده و ماهیت ساختاری آن به شكلی است كه می تواند با تغییراتی همراه باشد، اظهار داشت: كروناویروس یك بیماری جدید و ناشناخته است كه می تواند خطرناك باشد، ولی بعد از شناسایی اطلاعات و جزئیات این بیماری، ترس ناشی از آن هم كمتر می شود.
وی با اشاره به اینكه كروناویروس یك ویروس تنفسی بوده و به سرعت منتقل می شود، اظهار داشت: این مساله نشان دهنده آن است كه كروناویروس قسمت فوقانی دستگاه تنفسی را نیز درگیر كرده و مانند سایر ویروس های تنفسی منتقل می شود.
وی با اشاره به اینكه كروناویروس از ویروس آنفلوانزایی كه پشت سر گذاشتیم خیلی كم خطرتر است، اظهار نمود: درصد مرگ و میر این ویروس هم بسیار كمتر است پس مردم نباید تا این حد وحشت زده باشند.
اعلام آگهی جهانی در ارتباط با كروناویروس طبیعی است
وی با اشاره به اینكه اعلام آگهی و اخطارهای جهانی در ارتباط با این ویروس طبیعی است، اظهار داشت: سرعت انتقال این ویروس بسیار بالاست و این اخطارها برای در نظرگرفتن تمیهدات لازم در كشورهای مختلف برای جلوگیری از انتشار بیماری است.
وی با اشاره به اینكه سیستم های مراقبتی در ارتباط با این ویروس نوپدید به مرور تغییر پیدا می كند، اشاره كرد: با این وجود سازمان بهداشت جهانی هنوز در ارتباط با جابجایی های هوایی ممنوعیتی اعلام نكرده، ولی برخی كشورها همچون امریكا قوانین هوایی خودرا اعمال می كنند.
بیماری های تنفسی را نمی توان كنترل كرد
مختاری آزاد با تاكید بر اینكه بیماری های تنفسی را نمی توان كنترل كرد، اظهار داشت: بویژه در ارتباط با این بیماری هم اكنون نمی توان اساسا اعلام نمود كه افراد زیر ۱۰ و یا حتی ۴۰ سال كه تا كنون كمتر مبتلا شده اند، اساسا به این بیماری مبتلا نمی شوند، چونكه این ویروس گاهی بدون علامت بوده و مانند سایر ویروس ها همچون سرخك به این گونه نیست كه در تمام مبتلایان با علائم بالینی ظاهر شود.
آمار كشندگی كروناویروس می تواند زیر یك درصد باشد
وی با اشاره به اعلام آمار كشندگی ۲ درصدی در ارتباط با كرونا ویروس، اظهار داشت: این آمار با در نظرگرفتن افراد سن بالا و دارای بیماری های زمینه ای كه در مراكز درمانی بستری شده اند، اعلام شده، ولی اگر همه افراد دارای علائم بالینی و یا بدون علامت را در نظر بگیریم، شاید این درصد كشندگی به زیر یك درصد برسد.
آیا زیر ۱۰ ساله ها مبتلا نمی شوند؟
وی با اشاره به اعلام مطالبی همچون عدم ابتلای زیر ۱۰ ساله ها به كروناویروس، اظهار نمود: بنده بعنوان یك ویروس شناس نمی توانم با قطعیت این مساله را تایید كنم، چونكه امكان دارد این افراد مبتلا شده ولی بدون علامت باشند. بعنوان نمونه در بیماری فلج اطفال شاید ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ نفر مبتلا شوند، ولی از این تعداد تنها یك نفر فلج شود. این به معنای عدم ابتلای دیگران نیست، بلكه به این معناست كه سایرین هم مبتلا شده اند ولی بدون علایم بالینی. به عبارت دیگر كم داریم بیماری هایی مثل سرخك كه تمام مبتلایان علائم بالینی داشته باشند.
این متخصص ویروس شناس همین طور با اشاره به گیرنده ها در كرونا ویروس، اظهار نمود: هم اكنون گیرنده ها در دستگاه تنفسی و گوارشی است؛ به این معنا كه فعلا بیماری به این دو بخش محدود بوده و به سایر نقاط بدن منتقل نمی گردد.
مهمترین راه های جلوگیری از انتقال كروناویروس جدید
وی شست وشوی مكرر دست ها، ضدعفونی كردن سطوح و وسایل آلوده با استفاده از الكل ۷۰ درصد، وایتكس خانگی و استفاده از دستمال كاغذی هنگام عطسه و سرفه را مهم ترین راه های جلوگیری از انتقال كروناویروس جدید عنوان نمود.
شهروندان به چه شرطی ماسك بزنند؟
مسوول آزمایشگاه ملی آنفلوانزا در خاتمه استفاده از ماسك های جراحی را برای كادر درمان سفارش كرد و اظهار داشت: استفاده از ماسك برای شهروندان در صورت عدم رعایت نكاتی همچون مدیریت پسماند، تعویض بموقع و حفظ بهداشت، نه تنها كمك كننده نیست، بلكه ممكنست خود عامل انتقال بیماری باشد.




منبع:

1398/11/20
14:01:49
5.0 / 5
4450
تگهای خبر: آنفلوآنزا , بهداشت , بیمار , بیماری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۱
آقای هویج - رژیم غذایی لاغری

Mr.Havij
mrhavij.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آقای هویج محفوظ است

آقای هویج

رژیم غذایی لاغری