در گفتگوی كارشناسان حوزه مكمل ها صورت گرفت؛

بررسی چالش های بازار مكمل های غذایی در ایران

بررسی چالش های بازار مكمل های غذایی در ایران آقای هویج: تامین کنندگان مکمل های غذایی در کلاب هاوس دور هم آمدند تا به بررسی وضعیت بازار مکمل های غذایی و عوامل موثر بر توسعه این بازار بپردازند.


به گزارش آقای هویج به نقل از مهر، حسن شکوهی رییس اتحادیه واردکنندگان مکمل های غذایی گفت: هیچ کس مخالف تولید نیست و اتفاقاً رشد تولید ملی موجب افتخار و غرور ملی است اما این که بازار به وجود آمده بطور انحصاری در اختیار یک عده باشد، کار اشتباهی است. به گفته ی ایشان، مهم ترین آفت اینگونه کارها، افت کیفیت محصولات است که در نهایت منجر به ضرر و زیان مصرف کننده می شود. شکوهی افزود: متأسفانه عوامل مختلفی جمع آمده تا سرنوشت مکمل های غذایی را به سرنوشت صنایع خودروسازی گرفتار کنند. نتیجه چنین نگاهی این است که به بهانه پشتیبانی از تولید، کاری کنند که تنوع و تکثر محصول در بازار نباشد تا هر محصولی با هر کیفیت به آسانی در بازار بفروش برسد. وی با مروری بر آمار مکمل های وارداتی اضافه کرد: از سال ۱۳۸۶ که ما حدود ۱۵۰ میلیون دلار واردات مکمل های غذایی داشتیم در سال ۱۳۹۹ رسیدیم به ۳۶ میلیون دلار و در سال ۱۴۰۰ نیز تا حالا کل واردات مکمل های غذایی دو میلیون هشتصد هزار دلار است. معنای این آمار این است که ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کارند، که برخی انحصاری تولید کنند و انحصاری بفروشند. شکوهی اشاره کرد: نکته غم انگیز ماجرا این است که مدیر شرکت داروسازی که خودش تولیدکننده مکمل است، زمانی عضو کمیسیون تأیید و ورود مکمل ها باشد.

گلایه از عدم همکاری بابت تهیه آمارنامهمحمد ناصری دبیر سندیکای تولیدکنندگان مکمل های غذایی درباب مشکلات تولیدکنندگان مکمل ها، اظهار داشت: مشکلات ما در عرصه تولید مکمل های رژیمی غذایی کاملاً مشخص است و این موارد بصورت مکتوب هم برای دکتر بهفر ارسال شده است. بعلاوه از آنجایی که قرار بود مطالبات صنعت از دولت آتی برای رییس جمهور منتخب هم ارسال شود هیأت مدیره طی فراخوانی از شرکتها درخواست نمود تا مطالبات و پیشنهادات خودرا برای سندیکا ارسال نمایند تا بعد از جمع بندی برای ایشان ارسال شود. وی در مورد آمارنامه مکمل های غذایی اشاره کرد: چند سالی است که برمبنای اطلاعات ارسالی از جانب شرکتها آنرا تنظیم می نماییم و من به نوبه خودم از تمام این دوستان تشکر می کنم. هرچند تعدادی از شرکتها نیز کم لطفی می کنند و اطلاعات را در اختیار ما نمی گذارند و یا بنا بر ملاحظاتی اطلاعت شأن را بصورت ناقص ارسال می کنند ولی به هر حال درحال حاضر بنا نداریم به این عرصه ورود نماییم و همین قدر که شرکتها دراین زمینه همکاری می کنند، باارزش و قابل تقدیر است. ناصری با انتقاد از سازمان غذا و دارو گفت: ما این آمارنامه را برای وزارت بهداشت هم ارسال می نماییم که متأسفانه وزارت بهداشت هیچ نوع عکس العملی به این گزارش ها ندارد و نه در تأیید و نه در تکذیب آن عکس العملی نشان نمی دهد. بگفته ناوی، هم اکنون این اطلاعات تنها مرجع بررسی ها و رسیدگی ها و تصمیم گیری ها است. ناصری اشاره کرد: بطور مکرر از سازمان غذا و دارو تقاضای انتشار منظم و دقیق آمارنامه واردات مکمل ها صورت گرفته که این مساله مهم هم همیشه با عدم پاسخ همراه بوده است.

پیش نیازهای رونق و توسعه بازار مکمل های غذاییامیر قلن بر نایب رییس اتحادیه واردکنندگان مکمل های غذایی اظهار داشت: حوزه مکمل های غذایی در چند سال قبل برمبنای سیاست های وزارت بهداشت به شکلی پیش رفته که بیش از نیمی از واردکنندگان سابق، امروز تولید کننده قراردادی شده اند و این مساله به شرط لحاظ کردن برخی مسائل می تواند یک دستاورد برای کشور تلقی می شود. وی افزود: همچون پیش نیازهای رونق و توسعه بازار مکمل های غذایی آنست که باور داشته باشیم که بخشنامه های ناگهانی، نظم و نظام شرکتها را به هم می ریزد و این در کنار تنگناهایی که در عرصه تجارت خارجی وجود دارد، سبب می شود که شرکت های داخلی نتوانند تعهدات داخلی و خارجی خودرا انجام دهند. رییس کمیته صادرات سندیکای تولیدکنندگان مکمل های غذایی افزود: از جانب دیگر وقتی مشکلات قیمت گذاری را نیز به این ناهنجاری ها اضافه کنید، به وضوح می بینید که بازار به سمت آشفتگی می رود. واقعیت این است که یکی از پایه های آشفتگی بازار، بحث قیمت گذاری است که باید از آن بعنوان علت العلل مشکلات نام برد. بگفته قلن بر، بحث ایجاد انحصار و محدودیت هم حائز اهمیت می باشد و وقتی بازار کشور به بهانه پشتیبانی از تولید داخل در اختیار یک عده خاص قرار گیرد، دیگر صحبت کردن از تنوع و تکثر محصول و کیفیت بی معنا خواهد بود. وی اشاره کرد: در این شرایط دیگر نمی توان از توسعه بازار حرف زد و مفاهیمی مانند رقابت، توسعه و نظم بازار و صیانت از بازار بی مدلول است. قلن بر افزود: نباید فراموش نماییم که موفقیت تولیدکنندگان در توسعه بازار و برند شدن در بازار، حاصل سرمایه گذاری در ورود و بازاریابی های پرهزینه چندین ساله وارد کنندگان بوده است. بنا بر این عرض می کنم واردات، تکمیل کننده تولید داخل است و نباید بازار به سمت انحصار جلو برود و در همین جا پیشنهاد می کنم تا هر نوع محدودیت در واردات مکمل ها (و یا هر نوع کالای دیگر) فقط بوسیله سیاست های تعرفه ای اعمال گردد. با این روش ضمن صرفه جویی، سرمایه های مادی و انسانی که صرف امور کارشناسی در جهت توقف صورت می گیرد، در راه ایجاد ارزش افزوده قرار می گیرند و ضمناً در آمدهای دولت نیز بوسیله دریافت حقوق و عوارض گمرکی با تعرفه های بالاتر، حتما افزایش خواهد یافت. وی در ارتباط با ضرورت توجه سیاستگذاران به رأی و نظر تشکل های تخصصی گفت: شکی نیست که اتحادیه، سندیکا و انجمن های تخصصی در زمینه های مکمل و همین طور دارو می توانند در جهت تحقق اهداف سازمان اثرگذار باشند، خصوصاً بخش قابل توجهی از امورات کارشناسی را به عهده بگیرند که متأسفانه این امر دائماً با جابجایی مدیران کل دست خوش تغییرات کمی و کیفی می شود. اگر امور به سندیکا، اتحادیه و انجمن واگذار شود، علاوه بر رشد کیفیت محصولات و کاهش بروکراسی اداری، بطور قطع شاهد رونق بازار خواهیم بود.خوب و بد سیاست های سازمان غذا و دارووحید بهشتی عضو سندیکای تولیدکنندگان مکمل های غذایی گفت: بازار مکمل های غذایی در ایران از سال ۱۳۸۱ آغاز به کار کرد. در این سال عمده بازار در اختیار واردات بود و تولید کننده های مکمل های غذایی در آن زمان خیلی فعال نبودند اما به مرور تولیدکنندگان توانستند به بازار ورود کنند و سهم بازار مناسبی برای خود فراهم آورند. وی افزود: اگر بخواهیم قیاس نماییم سال ۱۳۸۱ را با سال ۱۴۰۰ باید بگوییم که هم بازار مکمل ها بسیار بزرگ تر شده است و شما کمتر خانه ای را پیدا می کنید که مصرف کننده یک نوع مکمل نباشند و هم این که سهم تولید رشد چشم گیری پیدا کرده است و این دو علامت نشان میدهد که فرآیند توسعه به درستی پیش رفته است. بهشتی افزود: توسعه بازار با یک روش بسیار ساده ای شکل گرفت که آن هم الگوی عرضه و تقاضا بود و شرکتها بر طبق این روش محصولات را وارد کشور کرده و با برگزاری همایش ها و سمینارها و برمبنای نیاز جامعه محصولاتشان را عرضه می کردند. بگفته بهشتی، متأسفانه هر چه این بازار بزرگ شد سیاست گذاری های نادرستی بر این بازار حاکم شد که می توان به محدودیت هایی در بحث واردات و تولید اشاره کرد
این عضو سندیکای تولیدکنندگان مکمل افزود: متأسفانه در سال ۱۳۹۹ که محدودیت های ارزی بر کشور حاکم شد و ممنوعیت واردات صورت گرفت، با عدم حضور برندهای روز دنیا در کشور توسعه بازار از بین رفت چون وقتی محصول جدید با فرمولاسیون جدید وارد بازار نشود همه مجبور هستند بر روی یک محصول کار کنند و این مساله بطور قطع بازار را کوچک می کند. وی با اشاره به مؤلفه های مؤثر بر توسعه بازار اشاره کرد: در مورد توسعه بازار ذکر دو نکته ضروری است: اول این که عدم حضور محصولات روز دنیا موجب عدم توسعه می شود و مهم تر از آن بحث قیمت گذاری است که مانع رشد شرکتها و محصولاتشان شده و متأسفانه الان ما یک تعداد مکمل یک دست و یک قیمت درست می نماییم که هیچ نوع حق انتخابی را به مصرف کننده نمی دهد و این موجب رکود بازار خواهد بود. بهشتی درباب نامه رییس سندیکای تولید کنندگان مکمل های غذایی درباب مخدوش بودن ادعای برخی شرکت های تحت لیسانس، عنوان کرد: ثبت محصول در بازار دارویی ایران توسط مرجعی صورت می گیرد که این مرجع سازمان غذا و دارو است. این سازمان برمبنای دستورالعمل هایی که موجود است به جهت اینکه یک شرکت بتواند ادعای ورود محصول تحت لیسانس کند، یک سری مدارک و مستنداتی مطالبه می کند، چون وظیفه رگولاتوری در این خصوص به عهده سازمان غذا و دارو است. بدین سبب بهتر است سندیکاها و اتحادیه ها وارد بحث رگولاتوری که مسئولیت اصلی سازمان غذا و دارو است، نشوند. وی درباب انتقال تکنولوژی اظهار داشت: مگر می شود شرکتی که در تولید قراردادی کار می کند و با طرف خارجی قرارداد منعقد می کند، در قرارداد خود بحث انتقال تکنولوژی را نداشته باشد. چون بنگاه اقتصادی در این قرارداد به دنبال این است که در آینده ای نه چندان دور این محصول را خودش تولید نماید. بهشتی در آخر بر ضرورت تمرکز بر کیفیت مکمل های غذایی اصرار کرد و اضافه کرد: اگر بازار بسته و محدود شود، مانند سایر بازارهای دیگری که در کشور شکل گرفته، بطور قطع آسیبش به مصرف کننده می رسد. ما باید تنوع و تکثر محصولات در بازار را به رسمیت بشناسیم تا مصرف کننده برمبنای نیازش انتخاب نماید نه این که تولیدکننده بوسیله ایجاد انحصار، محصولات خودرا به مردم تحمیل کند.

1400/05/01
11:11:14
5.0 / 5
193
تگهای خبر: بهداشت , تولید , دارو , رشد
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۲
آقای هویج - رژیم غذایی لاغری

mrhavij.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آقای هویج محفوظ است

آقای هویج

رژیم غذایی لاغری