مقابله با اثرات آلودگی هوا با چند خوردنی

مقابله با اثرات آلودگی هوا با چند خوردنی آقای هویج: با افزایش آلودگی هوا بطور فزاینده در بعضی از شهرها و كشورها، لطمه های تنفسی به سبب آلاینده های گوناگون موجود در هوا نیز افزایش می یابد.


به گزارش آقای هویج به نقل از ایسنا، آلاینده ها همیشه در هوا وجود دارند اما با آلوده شدن هوا، غلظت آنها نیز بالا رفته و هوا را برای سلامت افراد خطرناك می كنند. علاوه بر این، عواملی مانند دود سیگار، ذرات گرد و غبار، آلاینده هایی مانند مونو اكسید كربن و رادون، هوا را برای سلامت مضرتر نیز می كنند.
بااینكه استفاده از ماسك و انجام اقداماتی برای جلوگیری از آلوده شدن هوا مفیدست اما در هنگام آلودگی هوا توجه به رژیم غذایی خاص نیز اهمیتی ویژه دارد. برخورداری از یك سیستم ایمنی قوی و مصرف مواد مغذی كافی برای مقابله ی بدن با این آلاینده ها ضروری می باشد. بیشتر از هر ماده مغذی دیگر، مصرف آنتی اكسیدان كافی در ایام آلوده از اهمیت بیشتری برخوردارست.
در ادامه چند نكته مفید درباره دنبال كردن رژیم غذایی سرشار از مواد مغذی در ایام آلودگی هوا به نقل از سایت اینترنتی "نیوز۱۸" آورده شده است:
۱) ویتامین C: قوی ترین آنتی اكسیدان برای بدن ما ویتامین C است كه به راحتی در میوه های مركبات یافت می شود. ویتامین C محلول در آب است و رادیكال های آزاد را تخریب می كند. مهم تر از همه، این ماده به بازسازی ویتامین E نیز كمك می نماید. همین طور سبزیجاتی مانند برگ گشنیز، گز روغنی، جعفری، كلم و برگ چغندر و میوه هایی همچون آمُله (انگور فرنگی هندی) و "گواوا" سرشار از ویتامین C هستند.
۲) ویتامین E: ویتامین E محلول در چربی نخستین خط دفاعی در مقابل آزار به بافت های انسانی را فراهم می آورد. روغن های گیاهی بر پایه گیاه مانند آفتابگردان، گلرنگ و روغن سبوس برنج از منابع اصلی ویتامین E برای بدن ما هستند. از منابع غنی دیگر می توان به بادام، تخمه آفتابگردان و آجیل ها اشاره نمود. ماهی های قزل آلا، اَشپَل و مارماهی ها نیز از منابع مهم این ویتامین محسوب می شوند.
۳) بتا كاروتن: بتا كاروتن با تبدیل به ویتامین A در بدن ما نقش مهمی در كنترل التهاب ایفا می كند. از منابع مهم بتا كاروتن می توان به سبزیجات برگدار، گیاه تاج خروس، گشنیز، شنبلیله، برگ تربچه، هویج، كاهو و اسفناج اشاره نمود.
۴) چربی های امگا -۳: مصرف چربی های امگا -۳ به محافظت از بدن در مقابل اثرات مضر آلودگی هوا كمك می نماید. بهترین منبع برای چربی های امگا -۳ ماهی ها هستند. البته در صورت گیاهخوار بودن می توانید آجیل ها، دانه هایی مانند گردو، دانه چیا و دانه كتان را نیز مصرف كنید. هم چنین تخم شنبلیله، دانه خردل و نخود نیز از منابع خوب چربی های امگا -۳ محسوب می شوند.
۵) راهكارهای طب سنتی: به غیر از این ویتامین ها و چربی ها، برخی گیاهان و ادویه ها نیز دارای خاصیت آنتی اكسیدانی هستند. زردچوبه یكی از آنتی اكسیدان های شناخته شده است. مخلوط زردچوبه و روغن حیوانی می تواند سرفه را تسكین داده و علایم آسم را كم كند.




منبع:

1398/10/05
15:20:09
5.0 / 5
4536
تگهای خبر: آجیل , ایمنی , چربی , رژیم غذایی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۳
آقای هویج - رژیم غذایی لاغری

Mr.Havij
mrhavij.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آقای هویج محفوظ است

آقای هویج

رژیم غذایی لاغری