واکنش سازمان بیمه سلامت به چالش های نسخه الکترونیک
سازمان بیمه سلامت ایرانی ها در واکنش به گزارشی درمورد «چالش های نسخه الکترونیک»، اعلام نمود که این سازمان، ضمن پیگیری و برنامه ریزی همه جانبه برای اجرای قانون، عرضه خدمات به شهروندان و عدم توقف خدمات سلامت و صدمه به بیمه شدگان خویش را پیش شرط هرگونه توسعه در حوزه نسخه الکترونیک می داند.
به گزارش آقای هویج به نقل از ایسنا، سازمان بیمه سلامت در پاسخ به گزارش آقای هویج به نقل از ایسنا با عنوان «چالش های نسخه الکترونیک؛ از قطعی برق و سرعت کم اینترنت تا خطر تولید نسخه های جعلی»، آورده است:
۱- مراکز بهداشت و درمان ذیل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نسخ الکترونیکی را از بستر درگاه یکپارچه تبادل اطلاعات (دیتاس) به سازمان های بیمه گر ارسال می کنند که این مورد نگرانی ها بابت ذخیره شدن اطلاعات در پرونده الکترونیک سلامت و ثبت در سوابق بیمار را مرتفع می کند. ضمن این که امکان مشاهده سوابق نسخ و خدمات تجویزی و دریافتی بیمه شدگان از راه پنل هایی که بدین منظور در اختیار بیمه شدگان قرار گرفته است، فراهم است. شایان ذکر است بواسطه حفظ اصول محرمانگی انتشار سوابق درمانی از ملاحظات بخصوصی برخوردار می باشد.
۲- قطعی سامانه بیمه سلامت تابحال چالش اصلی و جدی موسسات نبوده و کندی سامانه هم در اغلب موارد نادر از نوسانات و قطعی های شبکه اینترنت کشور و خارج از اختیارات این سازمان است. بخش اندکی از اختلالات هم در ارتباط با سرویسهای سایر سازمان ها همچون سامانه تیتک غذا و دارو است که این موارد هم در اسرع وقت برطرف شده است. باآنکه تأمین زیرساخت لازم جهت دسترسی پایدار به بستر اینترنت و برق در حوزه عملکرد این سازمان نمی باشد، لیکن پیگیری های لازم از مبادی مربوطه انجام شده است. شایان ذکر است جهت استحقاق سنجی در مواقع اضطرار و قطعی مسیر دریافت شناسه HID و استفاده از آن بدون اتصال اینترنت و از راه کد دستوری #۱۶۶۶* عملیاتی شده است و استفاده از این روش بعنوان مسیر جایگزین در مواقع عدم دسترسی به بستر اینترنت در دست بررسی و تکمیل است.
۳- مشکلات و سوالات و یا ابهامات در رابطه با نسخه نویسی الکترونیکی به صورت حضوری، الکترونیک و مکاتبه قابل پیگیری می باشد ضمن این که سامانه ۱۶۶۶ هم بعنوان درگاه ارتباطی سازمان بیمه سلامت با کلیه مخاطبان در این حوزه فعال است.
۴- کدینگ ابلاغی از جانب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سامانه پیاده سازی شده است و مواردی که به علل فنی امکان پیاده سازی آن وجود نداشته است، از راه مکاتبه برای مرجع ذیربط ارسال گردیده و جلسات منظمی جهت رفع اشکالات آن با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درحال برگزاری است. شایان ذکر است کدهای داروهای ترکیبی هم در سامانه پیاده سازی شده است و امکان تجویز آنها وجود دارد.
۵- در مورد امینت اطلاعات، این سازمان آماده هر گونه همکاری لازم جهت ارتقاه ضریب ایمنی سامانه های مورد استفاده است. هم اکنون با تعریف نام کاربری و رمز دو مرحله ای مبحث دسترسی های پزشکان مدیریت می شود و بمحض تکمیل فرآیند امضای الکترونیک، توسط سازمان نظام پزشکی، این مورد در فرآیند نسخه نویسی سازمان جایگزین خواهد شد. شایان ذکر است پیش از این هم نرم افزارهای داروخانه و موسسات پاراکلینیک موجود در بازار که نسخ سازمان های بیمه گر پایه را به صورت آفلاین به همراه CD به دفاتر اسناد پزشکی عرضه می کردند، به اطلاعات مندرج در متن نسخه دسترسی داشته اند.
در آخر به استحضار می رساند سازمان بیمه سلامت ایران، ضمن پیگیری و برنامه ریزی همه جانبه برای اجرای قانون، عرضه خدمات به شهروندان و عدم توقف خدمات سلامت و صدمه به بیمه شدگان خویش را پیش شرط هرگونه توسعه در حوزه نسخه الکترونیک کرده و آماده همه گونه همکاری در جهت اجرای تکالیف قانونی می باشد.
منبع: آقای هویج
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب