۱۰۴۷ محموله خون در همه گیری كرونا به سیستان و بلوچستان ارسال شده است

۱۰۴۷ محموله خون در همه گیری كرونا به سیستان و بلوچستان ارسال شده است آقای هویج: ۲۳ استان کشور از آغاز همه گیری کووید۱۹ در ایران تابحال با ارسال ۶۳ هزار و ۴۲۸ واحد خون، یاری بخش بیماران نیازمند به خون و فرآورده های آن در استان سیستان و بلوچستان بوده اند.


به گزارش آقای هویج به نقل از ایسنا و بنابر اعلام روابط عمومی سازمان انتقال خون ایران؛ شبکه ملی خون رسانی در همه گیری بیماری کووید ۱۹ که از ۳۰ بهمن ماه ۱۳۹۸ در ایران شروع شد توجه ویژه تری به تأمین خون سالم و کافی استان هایی که مصرف خون بالاتری دارند داشته است.
این شبکه که ذخایر خون در کشور را پایش می کند در تلاش است تا خون مازاد بر مصرف استان هایی که مصرف خون بالایی ندارند و می توانند نیاز خویش را رفع کنند را به استان هایی که نیاز بیشتری به خون و فرآورده های خونی دارند ارسال نماید و با توزیع متناسب با مصرف خون خدمات به هنگام تری را به بیماران نیازمند به خون عرضه نماید.
در بعضی استان ها بیماران نیازمند به خون کم شمارتر هستند و ازاین رو نیاز کمتری به خون و فرآورده های خونی دارند و این در شرایطی است که می توانند خون و فرآورده های خونی مازاد بر مصرف استان را متناسب با زیرساخت های موجود خود تولید کنند و به استان هایی که نیاز بیشتری به خون دارند یاری برسانند.
در استانهای جنوبی بیماری تالاسمی ماژور شیوع بیشتری دارد و وجود ذخایر خون کمتر از ۱۰ روز برای درمان و حفظ کیفیت زندگی این بیماران در این استان ها ضروریست.
در مجموع ۱۰۴۷ محموله خون در همه گیری کرونا به سیستان و بلوچستان ارسال شده است.
در روزهایی که کشور با اوج انتشار کرونا مواجه می باشد به علت وضع قوانین محدودیت عبور و مرور از آمار رجوع کنندگان به مراکز انتقال خون کاسته شده و در این شرایط شبکه ملی خون رسانی نقش مهمی را در تأمین ذخایر خون استانهای تالاسمی خیز همچون سیستان و بلوچستان دارد.
دکتر بشیر حاجی بیگی - سخنگوی سازمان انتقال خون ایران اظهار نمود: از آغاز پاندمی کووید۱۹ تا کنون ۲۳ استان کشور در مجموع ۶۳ هزار و ۴۲۸ واحد خون را طی یک هزار و ۴۷ محموله بسته بندی شده به استان سیستان و بلوچستان ارسال کرده اند.
وی ادامه داد: این تعداد محموله خون با استفاده از ناوگان حمل و نقل زمینی، هوایی و ریلی ارسال شده است.
حاجی بیگی با اشاره به اینکه از این تعداد واحد خون ارسالی ۴۹ هزار و ۵۳۶ واحد گلبول قرمز فشرده خون بوده است اضافه کرد: در این زمان ۱۳ هزار و ۹۰۲ واحد گلبول قرمز کم لکوسیت که همه آن به مصرف بیماران تالاسمی استان رسیده است به سیستان و بلوچستان ارسال شده است.
وی ادامه داد: در همه گیری کرونا سمنان با ۱۳ هزار و ۱۳۵ واحد خون، خراسان جنوبی با ۱۰ هزار و ۸۴ واحد خون و تهران با ۱۰ هزار و ۴۱ واحد خون سه استانی بوده اند که بیشترین تعداد واحد خون را به سیستان و بلوچستان ارسال کرده اند.
به قول حاجی بیگی، استانهای خراسان شمالی با شش هزار و ۸۴۰ واحد خون ارسالی، یزد با چهار هزار و ۷۳۵ واحد خون ارسالی، اصفهان با سه هزار و ۶۰۶ واحد خون ارسالی، زنجان با دو هزار و ۸۷۵ واحد خون ارسالی، کردستان با دو هزار و ۳۱ واحد خون ارسالی، کرمان با یک هزار و ۸۱۰ واحد خون ارسالی و آذربایجان شرقی با یک هزار و ۲۰۹ واحد خون ارسالی به ترتیب استانهای رتبه چهارم تا دهم بیشترین تعداد واحد خون ارسالی به استان سیستان و بلوچستان هستند.
او همینطور همدلی ۲۳ استان کشور برای بخشش باردیگر حیات به هموطنان نیازمند به خون در استان سیستان و بلوچستان را نماد یک وفاق ملی و نوع دوستی مثال زدنی دانست.
سخنگوی سازمان انتقال خون ایران استانهای مرکزی، لرستان، بوشهر، همدان، اردبیل، گلستان، گیلان، ایلام، کرمانشاه، مازندران و آذربایجان غربی را به ترتیب دیگر استان هایی اعلام نمود که با ارسال خون به سیستان و بلوچستان در چارچوب شبکه ملی خونرسانی به افزایش ذخایر خون این استان کمک کرده اند.
حاجی بیگی اظهار داشت: سازمان انتقال خون ایران به دور از هرگونه حواشی از آغاز تاسیس تابحال در جهت مسئولیت و وظیفه ذاتی خود توجه ویژه ای به استان هایی که نیاز بیشتری به خون دارند، داشته است و خون مورد نیاز بیماران را حتی در سخت ترین روزهای تاریخ معاصر ایران همچون ۸ سال دفاع مقدس یا پاندمی کرونا تأمین کرده است.
وی بر اهمیت حضور مستمر اهداکنندگان خون در مراکز انتقال خون سراسر کشور هم تصریح کرد و اظهار داشت: آمار اعلام شده نشان داده است که خون سرمایه ای ملی و مهم ترین محل نگهداری آن در رگ های اهداکنندگان است و اهدای خون در هر کجای ایران پرارزش و نجات بخش جان هموطنان خواهد بود.
گفتنی است مدیرکل انتقال خون سیستان و بلوچستان پیش تر با اشاره به اینکه پارسال ۷۴ هزار و ۹۳۸ نفر برای اهدای خون به پایگاه ها و مراکز سازمان انتقال خون سیستان وبلوچستان رجوع کردند شمار واحد های خون اهدایی در سال ۱۳۹۹ را ۵۹ هزارو ۵۷ واحد اعلام نموده است.
دکتر سهیلا خسروی با اشاره به اینکه این میزان اهدای خون حدود ۶۰ درصد نیاز استان را تأمین می کند، گفته است: متوسط میانگین درخواست ماهانه خون و فرآورده های خونی مراکز درمانی استان ۱۱ هزارو ۸۳۴ واحد خون و فرآورده خون است.



1400/04/28
19:30:23
5.0 / 5
918
تگهای خبر: بیمار , بیماری , تولید , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۵
آقای هویج - رژیم غذایی لاغری

Mr.Havij
mrhavij.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آقای هویج محفوظ است

آقای هویج

رژیم غذایی لاغری