گزارش،
بازی با اسباب بازی، گلستان کودکان است
آقای هویج: لرستان بازی کردن و جنب و جوش کودکان در هر شرایطی با اهمیت ترین خاصیت یک کودک شمرده می شود.
بازی، روش طبیعی شرکت کودکان در کارهایی است که سرانجام سبب کسب مهارت و ورزیدگی برای مقابله با مشکلات زندگی میشود. کودکان بوسیله بازی احساسات، ناکامیها و اضطراب های خودرا بیان میدارند و این در حالی است که بازی در رشد شخصیت کودکان نقش مهمی دارد و موجب رشد هوشی، رشد اجتماعی، مهارت های فیزیکی، مهارت های زبانی، رشد تربیتی، مفاهیم شناختی در کودک میشود و تأثیر درمانی نیز دارد.
آتنا، مبینا و بهاره سه دخترخاله هستند که در خانه پدربزرگ همدیگر را میبینند و از با هم بودن و در کنار هم بازی کردن بسیار شاد میشوند و لذت میبرند بااینکه در دوران نوزادی و خردسالی گاهی در حین بازی دعوایشان میشد اما الان که در چهار و پنج سالگی قرار گرفته اند همبازیهای خوبی برای هم شده اند و کمتر دعوا میکنند.
این سه دخترخاله گاهی با در دست گرفتن کیف و سرکردن چادر به بازی های کودکانه ای میپردازند بعضی وقت ها که در بازی آنها دقت می کنی متوجه میشوی انگار نوزادانی دارند که بیمار شده اند و این مادران کوچولو باید آنها را پیش دکتر ببرند، بعضی وقت ها یکی از دخترخاله ها خانم دکتر میشود و سر و صورت بقیه هم بازیها را با کاغذ و آب پانسمان می کند.
بازی جزئی از زندگی کودکان است
البته اگر مروری در خاطرات دوران کودکی خود و بازیهایی که انجام میدادیم بیندازیم متوجه میشویم بازی جزئی از زندگی کودکان است و شاید آینده هر یک از ما تا حدودی از نوع بازی کردن های دوران کودکیمان شکل گرفته است، بطورمثال برخی از ما در بازی های کودکانه نقش معلم، دکتر، مهندس، مغازه دار، پلیس و حتی راننده تاکسی یا خلبان هواپیما را بازی میکردیم.
در بازیهای کودکانه دخترها و پسرها تفاوت های بسیاری وجود دارد؛ پسربچه ها دوست دارند مرد بودن و قوی بودن را در بازیهای کودکانه خود حفظ کنند و همیشه به صورتی نقش ریاست و بزرگ تر را برای بقیه هم بازیها ایفا میکنند و اغلب تفنگ بازی، فوتبال و یا بازی کردن در نقش پلیس، راننده، دکتر و یا خلبان هواپیما را ترجیح میدهند و دختر بچه ها نیز بازیهای مخصوص به خودرا دارند که خاله بازی یکی از با اهمیت ترین بازی های آنهاست.
مهتاب یک شهروند خرمآبادی است که معتقد می باشد باید اجازه بازی کردن خصوصاً خاله بازی را به کودک داد حتی اگر نوع حرف زدن های آنها به مذاق ما خوش نیاید بطورمثال این که اگر کودک از بیماری عروسکش صحبت میکند یا این که میخواهد او را پیش دکتر ببرد تا برایش آمپول بزند نباید زود در مقابلش جبهه گیری نماییم یا این که چرا نفوس بد می زنی و مانع ادامه بازی او شویم چونکه ممکنست این نوع برخورد ما به ذوق کودک لطمه بزند و در آینده نیز از مواجهه شدن با این قبیل مسائل دلهره و هراس داشته باشد.
بازی گلستان کودکان است
حجت الاسلام محمد امیری، از کارشناسان مذهبی لرستان با اعلان اینکه والدین باید در قالب بازی با کودک او را با واقعیات آشنا کرده و کودک را به سمت عالم واقع هدایت کنند، خاله بازی را یک بازی مناسب و مفید برای کودک دانست و اظهار داشت: کودکان در بازی های گروهی خصوصاً خانه بازی و خاله بازی با مفهوم خانه داری، خانواده، تعلیم و تربیت و مفاهیم مدیریتی آشنا می شوند.
وی با اعلان اینکه والدین میتوانند با هم بازی شدن با کودک به بازیهای وی مفهوم لازم را بدهند، اظهار نمود: کودکی که در عالم کودکی و در جریان خانه بازی یا خاله بازی خودرا پدر و مادر سایر کودکان یا معلم و پلیس و فرمانده دیگر کودکان قلمداد می کند حس بزرگی و مسئولیت پذیری و مدیر بودن را در خود تقویت و عینیت می بخشد پس خانواده ها نباید بابت الفاظ و جملاتی که در خاله بازی بین کودکان رد و بدل میشود، نگران باشند.
حجت الاسلام امیری با اعلان اینکه عالم کودکی عالم محسوسات و مشهودات است و در حقیقت کار عمده و اساسی کودک در این سن بازی است، اضافه کرد: برای مساعدت با رشد ذهنی و جسمی کودک نیاز است والدین کودکان را دریابند و آنها را در فراهم نمودن وسایل بازی و محیط، زمان و مکان بازی کمک کنند.
وی با اعلان اینکه خیلی از مفاهیم دینی، اجتماعی و علمی در کودکان بوسیله بازی کسب می شود و در حقیقت بازی کردن گلستان کودک است، افزود: بازی های طبیعی که با خاک، سنگ و محیط طبیعی ارتباط تنگاتنگ و نزدیکی دارند برای کودک مناسب تر است چونکه کودک با بازی کردن با خاک و گِل پروسه لمس کردن، حس کردن و ساختن را می آموزد. نقل است پیامبر اکرم(ص) بر کودکانی عبور کرد که مشغول خاک بازی بودند. برخی از اصحاب، آنان را از بازی نهی کردند. پیامبر(ص) فرمود: «بگذارید بازی کنند، خاک بهار کودکان است.» (مجمع الزوائد، ج ۸، ص ۱۹۸)
این کارشناس فرهنگی با اعلان اینکه اسباب بازی های فکری که ذهن کودک را مشغول و وی را در ساختن کمک نماید نقش مهمی در رشد فکری کودک دارد، افزود: بازی کردن نشانه سلامت کودک است و اگر کودکی بازی نکند باید در سلامت وی شک کرد و در اندیشه درمانش بود کمااینکه ما در سیره نبوی نیز میبینیم ایشان با حسنین بازی می کردند و در قالب بازی برخی از مفاهیم دینی و اجتماعی را به آنان آموزش و گوشزد میکردند.
امیری در بیان فلسفه بازی کودکان و این که آمادگی جسمی و روحی برای مواجهه شدن با مشکلات قسمتی از فلسفه بازی کودکان است، بدین سبب هرچه بازی گسترده تر، پیچیده تر و اجتماعی تر باشد بیشتر ذهن کودک را درگیر میکند، افزود: کودک با بازی کردن به رشد فکری و ذهنی فراخور ذهن خود می رسد پس باید وی را دراین زمینه راهنمایی و کمک کرد.
این کارشناس مذهبی با اعلان اینکه بخش دیگری از فلسفه بازی شکوفا شدن حس کنجکاوی کودکان است و کودک سالم به بازی عشق می ورزد و در حقیقت با آن زندگی می کند و دنیایی جز دنیای بازی ندارد، افزود: یکی از فواید و آثار مثبت بازی رشد جسمی و ایجاد مهارت های حرکتی در کودکان است جسم کودک در بازی فعالیت می کند و این فعالیت افزون بر حرکات بدنی نوعی ورزش جسمانی و کسب مهارت حرکتی است.
حجت الاسلام امیری با اعلان اینکه بازی بر قدرت بدنی و چالاکی کودک می افزاید و او را از حالت انفعال و انزوا خارج می سازد، اظهار نمود: با توجه به این که بازی میتواند پذیرش اجتماعی را برای کودک به ارمغان بیاورد پس لازم است کودکان را به سمت بازی های گروهی سوق داد چونکه این امر سبب پذیرش اجتماعی، هماهنگی رشد جسمی و روانی، مسئولیت پذیری، انسان دوستی، همکاری، هم دلی و با هم بودن کودک می شود.
وی با اعلان اینکه اگر در خانواده چند کودک با هم بازی کنند حس تعاون، همکاری و همدلی در آنها تقویت می شود این در حالی است که بازی گروهی در کاهش مشکلات و عصبانیت کودک مؤثر است، اضافه کرد: بازی حواس پنج گانه کودک را تقویت و اشراف او را بر زمان و مکان بالا می برد و در حقیقت سطح هوشیاری اش تقویت شده و از هوش هیجانی به سمت هوش اجتماعی می رود.
وی با اعلان اینکه یکی دیگر از فواید بازی در کودکان این است که نیرو و انرژی کودک به بهترین شکل صرف می شود، افزود: بازی در یادگیری زبان نقش به سزایی دارد و کودک با بازی کردن با عالم محسوسات و مشهودات مثل ارتفاع، فضا، شکل، مساحت و شکل آشنا می شود.
این کارشناس مذهبی با اعلان اینکه بازی زمینه بهتری را برای تفکر فراهم و در رشد خلاقیت کودک مؤثر است و بازی موجب رشد هوش کلامی، زبانی، منطقی، ریاضی و هوش اجتماعی وی می شود و حتی در هوش تحصیلی او نیز مؤثر است، اظهار داشت: بازی در کنترل پرخاشگری، کم رویی و خجالتی بودن که یک بیماری رایج بین کودکان است و کمتر درک می شود نیز مؤثر است و والدین باید کودکان را به سمت بازی های گروهی سوق دهند تا مانع از کم رویی و خجالتی بودن او شوند.
نقش اسباب بازی در تقویت قوه تخیل کودک
لیلا میررضایی، از روانشناسان لرستانی معتقد می باشد که عدم استفاده کودک از بازی ها و اسباب بازی ها می تواند عوارض غیرقابل جبرانی داشته باشد و در بزرگسالی برخی لطمه ها را احتمالاً به دنبال خواهد داشت.
وی با اعلان اینکه مادران بوسیله تشویق کودکان به بازی کردن و استفاده از اسباب بازی سبب تحریک حواس پنج گانه کودک شوند، افزود: از سه سالگی به بعد نقش اسباب بازی هایی مانند عروسک، ماشین و بازی های تقلیدی مثل خاله بازی می تواند قوه تخیل کودک را افزایش دهد.
میررضایی افزود: کودکی که مسائل مختلفی را به شکل بازی یا معما حل می کند، در برخورد با مسائل زندگی، مسائل علمی و غیره به همین شکل عمل می کند، برای اینکه یاد گرفته است که مسئله را از زاویه های مختلف نگاه کند و راهکار مناسب برای آنها بیابد، این مساله نقش بسیاری در تقویت اراده و نگرش مثبت کودک به مسائل مختلف دارد و در رشد هوش او نیز مؤثر است.
مضرات بازی های کامپیوتر ای
امیرعلی حیدر امیری، از کارشناسان جنگ نرم نیز با اعلان اینکه امروزه متأسفانه بازی های کامپیوتری سبب شده کودکان کمتر به بازی های فکری و طبیعی و یا بازی کردن با اسباب بازی روی آورند، اضافه کرد: تعدادی از والدین نیز برای سرگرم کردن کودک خود او را با تلفن همراه و گوشی هوشمند تنها می گذارند تا خودشان بتوانند به کارهای خانه برسند در صورتیکه این کار موجب میشود کودکان از ابزارها و وسایل بازی طبیعی به سمت بازی های کامپیوتری که مضرات زیادی دارد هدایت شوند.
وی عصبانیت، دلهره، پرخاشگری، تشویش، اضطراب، عدم مسئولیت پذیری، چاقی، ناراحتی های جسمی و حرکتی، اختلال در خواب، بدآموزی، دیدن خواب های آشفته، بیان نامتعارف و غیراخلاقی، مشکل در طرز لباس پوشیدن، تهی شدن از معنویت را از مضرات بازی های کامپیوتری برشمرد و افزود: امروزه اعتیاد کودکان و نوجوانان به فضای مجازی و گوشی هوشمند و کامپیوتر یکی از معضلات خانواده هاست که ضرورت دارد خانواده ها با جایگزین کردن بازی های فکری طبیعی، گفت و گو در منزل، پناه بردن به طبیعت و ورزش کردن کودکان و نوجوانان خودرا تدریجی و هدفمند از بازی های کامپیوتری دور کنند.
امیری افزود: اگر کودک به سمت بازی های کامپیوتری و فضای مجازی برود از واقعیت ها و حقیقت ها دور و به سمت اوهام و رویا می رود چونکه کودک در فضای مجازی کمتر حرف می زند و بیشتر تمرکز و تفکر می کند پس مشکل گفتاری پیدا می کند.
این کارشناس فرهنگی با اعلان اینکه یکی از مظاهر جنگ نرم مشغول کردن کودکان ایرانی به بازی های کامپیوتری است، اظهار نمود: دشمن در قالب بازی های کامپیوتری و انیمیشن فضایی رویایی و فلسفی را برای کودک ایجاد میکند و ذهن کودک ما را به صورتی درگیر مفاهیم پوچ مادی و غیرالهی می کند و این موجب میشود کودکان ما در همان سنین پایین به پوچ گرایی گرایش پیدا کنند و از خدا، دین و مذهب گریزان و به سمت اوهام هدایت شوند این در حالی است که بی احترامی به پدر و مادر و بزرگ ترها نیز رهاورد و سوغات بازی های کامپیوتری غربی است.
این مدرس سواد رسانه ای با اعلان اینکه طراحان جنگ نرم برای لحظه به لحظه کودکان و نوجوانان ما برنامه دارند و هدفشان این است که کودکان و نوجوانان ما را از معنویت تهی کرده و آنها را به سمت چشم و هم چشمی و رقابت هدایت کنند، اضافه کرد: کودک با سرگرم شدن به بازی های کامپیوتری از عالم واقعیت دور و در پارادوکس عالم واقع و مجازی قرار می گیرد و نمی تواند با واقعیات و حقایق خو بگیرد و آشنا شود.
به گزارش آقای هویج به نقل از ایسنا، البته بازی کردن فقط مختص کودکان نیست و انسان در هر سنی سرگرمی و بازی های مناسب سن خودرا پیدا می کند. ولی اگر بدانیم بازی و نوع اسباب بازی که در اختیار آنان قرار می دهیم تأثیر مستقیم در رشد ذهنی و افزایش مهارت های حرکتی او دارد حساسیت بیشتری در انتخاب اسباب بازی به خرج می دهیم.
منبع: آقای هویج
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب