آقای دولت! طاقت مردم در مقابل گرانی ها دارد تمام می شود با حذف یارانه نان پاس گل به دشمن ندهید آقای هویج: درحالی که افزایش نرخ تورم و افزایش قیمت انواع کالاها وخدمات فشار معیشتی برمردم را به نحو قابل توجه وطاقت فرسایی افزایش داده وگلایه مردم از کم عملی دولت در این خصوص رو به افزایش است، دولت و وزارت جهاد کشاورزی در اقدامی سوال برانگیز و بی موقع به سراغ حذف یارانه نان رفته اند. به گزارش آقای هویج به نقل از خبر آنلاین روزنامه اطلاعات نوشت: بر طبق طرحی که روز گذشته وزیرجهادکشاورزی رونمایی نمود، دولت واین وزارت خانه درحال بررسی روشی هستند که بر طبق آن یارانه نان حذف شده و این یارانه در کالا برگ الکترونیک ادغام و از این راه به مردم اختصاص خواهد یافت. بدین ترتیب، احتمالاً مبلغی برای تعداد مشخصی نان به ازای هر فرد در ماه درکالابرگ الکترونیک شارژ شده وافراد باید مابقی نیاز خودرا به نان با قیمت آزاد بخرند که در مجموع به مدلول افزایش قابل توجه بهای نان خواهد بود. این اقدام شاید درظاهر برای کنترل وهدفمندی یارانه هنگفتی باشد که دولت از محل اختلاف قیمت خرید تضمینی گندم با بهای آرد تحویلی به نانوایی ها می پردازد، اما امکان دارد دلیلهای ومحاسبات دیگری پشت آن باشد. یکی از این احتمالات قریب به یقین اینست که دولت و وزارت جهاد کشاورزی می خواهند تمام یا قسمتی از کسری بودجه موردنیاز برای افزایش رقم کالا برگ الکترونیک رااز محل یارانه حذف شده نان تامین کنند تا به قول خودشان این کسری را بطور غیر تورمی تامین کنند. اما اگر این احتمال به واقعیت تبدیل گردد، دولت علاوه براینکه تورم جدید وشدید واقعی وانتظاری را از محل گرانی نان به جامعه تحمیل خواهد کرد، نان را که شاید آخرین مولفه معیشتی درامان مانده نسبی از گرانی ها شمرده می شود را هم از سفره مردم دریغ خواهند کرد. روشن است حذف یارانه نان وتخصیص آن درقالب کالا برگ، الگوی اجرائی پیچیده ای لازم دارد که باتوجه به نقایص شدید در بانکهای اطلاعاتی و دهک بندی ها، به این سادگی قابل اجرا نبوده و دردسرها و پریشانی هایی بوجود خواهد آورد که خروجی اش رنجیدگی و گلایه مضاعف مردم وتبعات بعدی آن خواهد بود. به بیانی دیگر، هیچ الگوی اطلاعاتی نخواهد توانست مقدار مصرف نان در خانوارهای مختلف را پیشبینی وتشخیص دهد. کدام خانواده روزانه یا ماهانه چه تعداد نان خریداری ومصرف می کند. درنهایت دولت به این سو خواهد رفت که بدون توجه به تفاوت های بی شمار الگوی مصرف وسبک زندگی خانوارها، برای مناطق شهری و روستایی تعداد مشخص واستانداردی نان درماه در چارچوب کالا برگ بگنجاند که طبیعتا اضافه مصرف این تعداد باید به نرخ آزاد خریداری شود. بدیهی است حذف تمام یا قسمتی از یارانه نان در شرایط جاری کشور اقدام خیلی خطرناکی شمرده می شود و می تواند نتایج سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و امنیتی گسترده ای داشته باشد. علت هم ساده است: مردم از افزایش مداوم قیمتها به ستوه آمده اند و تحمل گرانی جدید ؛ آن هم درباره ی نان که آخرین سنگر حفظ معیشت حداقلی برای بسیاری اقشار است را ندارند. آنان به درستی می گویند که هدفمند شدن یارانه نان اسم رمز گرانی این کالای مهم وکاهش آن در سفره ها است؛ همان گونه که پشتیبانی از تولید اسم رمز گرانی انواع واقسام کالاهای اساسی و خوراکی از گوشت و مرغ گرفته تا روغن وحبوب وبرنج در وزارت جهاد کشاورزی که به ماشین امضای گرانی ها تبدیل گشته، بوده است. برای افکار عمومی جای سوال جدی است که وقتی جهاد کشاورزی دائما سنگ پشتیبانی از تولید را به سینه می زند و تهدید می کند لحاظ نشدن افزایش هزینه ها موجب توقف تولید وافزایش مضاعف قیمت کالاهای کشاورزی و غذا خواهدشد، چرا خود وزارت خانه اقدامی برای کاهش حقوق دولتی وارده بر قیمت نهاده های تولید کشاورزی نکرده و گرانی ها را به مردم منتقل می کنند؟ به عبارت صریح تر، چرا ایشان دولت را وادار به کاهش تعرفه های گمرکی واردات غذا یا کاهش مالیات های وارده بر کالاهای اساسی که امسال از یک به پنج درصد افزایش پیدا کرده، نمی کند؟ چرا بهای کودهای شیمیایی وسم وبذر وغیره را خود دولت و وزارت جهاد کشاورزی بالا می برد و بعد بدون توجه به توان مالی مردم، این گرانی ها رااز طریق تولیدکننده به مردم تحمیل واسمش را پشتیبانی از تولید می گذارد؟ افکار عمومی نتیجه می گیرد که الگوهای قبلی مسؤلان برای گرانی غذا وکالاهای کشاورزی ظاهرا مقرر است درباره ی نان هم تکرار شود وبقیه اظهارات فقط توجیه وبهانه تراشی به ظاهر کارشناسی برای سرپوش گذاشتن بر گرانی نان است. درنهایت باید به دولت گوشزد نمود طاقت مردم در تحمل گرانی ها پایان یافته وجامعه امکان دارد بر اثر وارد شدن فشار جدید، آن هم درباب کالایی چون نان که فراگیری خیلی گسترده و مویرگی در شهرها وروستاها و اقشار ضعیف دارد، گرفتار التهاب و شوکی شدید شود، شوکی که بسان پاس گل به دشمن کمین کرده خواهدبود.به طور خلاصه، یکی از این احتمالات قریب به یقین این است که دولت و وزارت جهاد کشاورزی می خواهند تمام یا قسمتی از کسری بودجه موردنیاز برای افزایش رقم کوپن الکترونیک رااز محل یارانه حذف شده نان تأمین کنند تا به قول خودشان این کسری را به طور غیر تورمی تأمین کنند. درنهایت دولت به این سو خواهد رفت که بدون توجه به تفاوت های بی شمار الگوی مصرف وسبک زندگی خانوارها، برای مناطق شهری و روستایی تعداد مشخص واستانداردی نان درماه در چهارچوب کوپن بگنجاند که طبیعتا اضافه مصرف این تعداد باید به نرخ آزاد خریداری شود. درنهایت باید به دولت گوشزد نمود طاقت مردم در تحمل گرانی ها پایان یافته وجامعه امکان دارد بر اثر وارد شدن فشار جدید، آن هم درباب کالایی چون نان که فراگیری خیلی گسترده و مویرگی در شهرها وروستاها و اقشار ضعیف دارد، گرفتار التهاب و شوکی شدید شود، شوکی که بسان پاس گل به دشمن کمین کرده خواهدبود. منبع: آقای هویج 1405/04/06 11:58:24 0.0 / 5 7 تگهای خبر: آنلاین , استاندارد , تولید , خدمات این مطلب آقای هویج را می پسندید؟ (0) (0) X تازه ترین مطالب مرتبط چرا دولت مجبور است چشمش را بر کشت خشخاش ببندد؟ شرایط نگهداری شیرخشک در انبارهای دارویی ابلاغ گردید شرح اقدامات وزارت بهداشت در تأمین غذای سالم 85درصد آب مصرفی کشور به بخش کشاورزی اختصاص دارد، آن هم با قیمت بسیار پایین نظرات بینندگان در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۴ بعلاوه ۵