محسن فرهادی، در گفتگو با گزارشگر مهر ضمن اشاره به برنامه های نظارتی این وزارتخانه در روزهای عزاداری اظهار داشت: بخش عمده فعالیتهای کارشناسان بهداشت محیط در این ایام بر پایه آموزش، مشاوره و پیشگیری خواهد بود، اما در مواردی که سلامت عزاداران در معرض خطر باشد، اقدامات ضروری جهت پیشگیری از توزیع مواد غذایی ناسالم صورت می گیرد.
وی با تاکید بر اهمیت رعایت اصول بهداشتی در تهیه و توزیع غذا و نوشیدنی های نذری، اضافه کرد: در فصل گرما، نگهداری نامناسب غذا خصوصاً غذاهای پروتئینی مانند غذاهای حاوی گوشت و مرغ می تواند خطر مسمومیت غذایی را افزایش دهد.
فرهادی افزود: در حالی که دمای هوا بالای ۳۵ درجه است، سفارش می شود زمان انتقال و توزیع غذا حداکثر یک ساعت باشد و در مناطق با دمای پایین تر، این زمان می تواند تا حدود دو ساعت افزایش پیدا کند، اما طولانی تر شدن این پروسه می تواند موجب فساد مواد غذایی و افزایش احتمال بروز مسمومیت شود.
رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت همین طور اظهار داشت: تا حالا گزارشی از تخلف در حوزه عرضه محصولات گوشتی و مرغی در این ایام دریافت نشده است، اما ممکنست برخی موارد به علت بی توجهی یا شرایط محیطی مانند گرمای هوا، موجب کاهش کیفیت و سلامت غذا شود.
وی ضمن اشاره به سفارش های بهداشتی برای هیات ها و مراکز توزیع نذری اظهار نمود: هماهنگی های درون بخشی و برون بخشی انجام شده و تمرکز اصلی بر ارایه مشاوره و پیشگیری است تا غذای نذری در وضعیت ایمن به دست مردم برسد.
منبع: آقای هویج