رئیس گروه تغذیه و امور دارویی عنوان كرد؛

علل کم اشتهایی سالمندان

علل کم اشتهایی سالمندان به گزارش آقای هویج، رئیس گروه تغذیه و امور دارویی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در ارتباط با علل کم اشتهایی افراد سالمند، توضیحاتی عرضه داد.


به گزارش آقای هویج به نقل از مهر، فرشته فزونی، ضمن اشاره به کاهش حس چشایی در سالمندان، اظهار داشت: با افزایش سن، حس چشایی کاسته می شود که سبب می شود لذت غذا خوردن کم شود و این احساس بی مزه بودن غذاها سبب تمایل بیشتر به مصرف شیرینی و شوری می شود. به نقل از ایشان، تهوع، کاهش اشتها و تغییر طعم غذاها که از عوارض جانبی داروها بخصوص داروهای مسهل و مُدر است هم امکان دارد منجر به عدم تمایل به غذا خوردن و حذف وعده غذایی اصلی در سالمندان شود. فزونی، مشکلات دندانی، ناتوانی های حرکتی، تحلیل عضلانی، کم تحرکی و محدودیت های مالی را از دیگر عوامل دریافت ناکافی مواد غذایی برشمرد. رئیس گروه تغذیه و امور دارویی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، افسردگی در سالمندی را بعنوان یکی از علل کاهش اشتها در سالمندان برشمرد و همراهی فرزندان و نزدیکان با سالمندان را در رفع این مشکل کمک کننده عنوان نمود. وی، آلزایمر و دمانس را هم همچون مواردی برشمرد که سبب فراموشی در تهیه و خوردن غذا شده و یکی از دلایل سوءتغذیه در سالمندان به حساب می آید. فزونی با عنایت به این که در سالمندان احتیاج به انرژی کاسته می شود، تصریح کرد: پروتئین مورد نیاز بدن سالمندان باید از منابع باکیفیت بالا (از لحاظ پروتئین) مانند گوشت های کم چرب، مرغ، ماهی، سفیده تخم مرغ، فرآورده های لبنی بدون چربی یا کم چرب تأمین شود. غلات و حبوبات هم از منابع گیاهی پروتئین هستند که اگر با هم مصرف شوند اسیدهای آمینه ضروری بدن را تأمین می کنند. رئیس گروه تغذیه و امور دارویی معاونت بهداشتی ضمن اشاره به کاهش جذب برخی ویتامین ها در دوران سالمندی اضافه کرد: جذب ویتامین D و کلسیم با افزایش سن کاسته می شود. ازاین رو نیاز بدن به مصرف منابع غنی کلسیم (مانند شیر و لبنیات) و ویتامین Dافزایش می یابد و سفارش می شود سالمندان مکمل ویتامین Dو کلسیم مصرف کنند. وی تصریح کرد: در این سنین جذب ویتامین B۱۲ در بدن هم کاسته می شود ازاین رو مصرف مقدار مناسبی از گوشت قرمز، ماهی، شیر و تخم مرغ، طبق هرم گروههای غذایی سفارش می شود. فزونی با سفارش به مصرف غذاهای حاوی روی توسط سالمندان؛ گوشت، شیر، حبوبات و گندم را بعنوان منابع غذایی غنی روی معرفی نمود.


منبع:

1401/07/21
13:31:19
5.0 / 5
133
تگهای خبر: بهداشت , پزشك , تغذیه , چربی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۵
آقای هویج - رژیم غذایی لاغری

Mr.Havij
mrhavij.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آقای هویج محفوظ است

آقای هویج

رژیم غذایی لاغری